Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Kung Fury – från Kickstarter till Cannes

Kung Fury är hobbyprojektet som fick ett eget liv, spred sig som en löpeld över nätet och gav Umeåfilmaren David Sandberg 18 000 nya vänner för livet. Vi följde med på premiärvisningen, och fick en inblick i hur en tidsresande åttiotals-snut satte Umeå på världens filmkarta.


Det fladdrar lätt i parasollen på Carlton Inter-Continentals terrass när en mild medelhavsbris drar in över Boulevard de la Croixette. Hotellet hör till ett av de mer exklusiva i Cannes, och det var här som romansen mellan film- och stilikonen Grace Kelly och prinsen av Monaco fick sin början under Cannes filmfestival 1955. Årets upplaga är den 68:e i ordningen, och som vanligt har filmbranschens elit samlats i den sydfranska kuststaden att nätverka, visa upp sig och förhoppningsvis få med sig den prestigefyllda Guldpalmen att pryda troféskåpet i Hollywoodvillan. Storstjärnan Ingrid Bergman är årets affischflicka och förutom att hennes ansikte syns på festivalens officiella posters har en hel sektion vigts åt hennes gärning. Hon är dock inte den enda svensk det pratas om i den behagliga 25-gradiga värmen. Umeåbon David Sandberg har, tillsammans med delar av teamet runt Kung Fury, bjudits ner för att ge en exklusiv förhandsvisning av den omtalade kortfilmen.

"Hello. I´m David Sandberg, and I am the director of Kung Fury" säger Umeåregissören, och ser lite chockad ut när han möts av en rungande applåd från festivalpubliken.

En grupp filmskapare står uppradade framför filmduken i en av festivalens scener. David Sandberg, föredömligt välklädd i djupblå smoking från Gregers i Umeå, förklarar för publiken att han är oerhört nervös och därför har skrivit ner det han ska säga på några lappar. Samtliga på scenen är inbjudna för att presentera sina filmer i sektionen Directors Fortnight, och det är uppenbart att Kung Fury är den i sammanhanget överlägset mest omtalade.

"Det var den första gången jag visade filmen för en publik, och det var fruktansvärt skrämmande. Men så fort filmen började kom skratten i lokalen, sen applåder och en otrolig uppskattning. Bitvis kunde vi inte ens höra replikerna för att folk skrattade så intensivt" berättar David Sandberg en vecka senare när ett hundratal av Kung Furys rollbesättning, filmcrew och olika samarbetspartners samlats på Äpplet i Umeå för att äta middag inför den efterlängtade världspremiären.

Premiärfesten har (naturligtvis) 80-tals tema, och jag har just satt skeden i desserten (”färska” burkpäron med smält After Eight) när någon visar mig en artikel från den amerikanska branschtidningen Variety som lades upp efter visningen i Cannes. Rubriken ”10 Reasons Kung Fury Was the Most Awsome Project in Cannes” säger väl egentligen allt om mottagandet. Min bordsgranne, Fredric Larsson från Film i Västerbotten, fanns på plats i Frankrike under festivalveckan och kan intyga att det var en riktig succé.

"Det var helt otroligt. Intresset runt filmen var enormt, och visningen kunde inte ha gått bättre. Det var många som slogs om biljetterna till den. Jag var ursprungligen lite tveksam till det här projektet, idag är jag glad att jag blev övertalad" säger han och skrattar.

Med i publiken på Äpplet sitter också en brokig skara herrar. En amerikan, en tysk, och en lång man med en brytning som för tankarna till Dolph Lundgrens karaktär Drago från filmen Rocky 4. Det är några av de ”backers” som gått in med pengar i projektet och på så vis köpt sig en biroll i filmen. Vlad Micu, en speldesigner från Nederländerna, för gruppens talan och håller ett kort tacktal till David och de övriga i Kung Fury-gänget.

"Vi vill bara tacka för att vi har fått vara en del av det här projektet. Jag vet att jag även talar för stora delar av gaming-världen när jag säger att detta var något som slog an en sträng hos oss, vi kände ett omedelbart släktskap med dig, David. Och allt jag har sett hittills har överträffat mina förväntningar" säger Vlad Micu och passar på att uppmana alla som varit delaktiga i filmarbetet ska signera hans Kung Fury-poster.

På många vis är det kanske just finansieringsformen och marknadsföringen som är det mest intressanta med Kung Fury. Det som började som ett kul hobbyprojekt för David Sandberg utvecklades snabbt till en besatthet. Den unge regissören lämnade ett lukrativt jobb som reklam- och musikvideoproducent i Stockholm för att 2011 flytta hem till sin mamma och helhjärtat ägna sig åt drömprojektet. Pengarna från Film i Västerbotten räckte till att komma igång och dessa tillsammans med pengar från försäljningen av sina egna möbler köpte honom tillräckligt med tid för att klippa ihop den trailer som blev motorn i det som skulle komma att bli Sveriges genom tiderna mest framgångsrika Kickstarterprojekt.

Det är julhelgen 2013 när David Sandberg febrigt klickar på knappen för ”uppdatera” på Kickstarter-sidan för Kung Fury. Han stirrar oförstående på siffran: ”200 000 dollar”. Det går inte att ta in. Bara 24 timmar har gått sedan kampanjen lanserades, och pengarna fortsätter att strömma in. En månad senare har smått ofattbara 630 000 dollar samlats in, 18 000 personer har gått in med pengar, youtube-videon har miljontals visningar och Hollywood har börjat höra av sig. Stjärnor som Seth Rogen och Elijah Wood hör till fan-skaran och tidningar som Washington Post och New York Times har uppmärksammat den svenske actionhjälten/regissörens framgångssaga.

"En kompis skickade ett sms, "Du måste bara se det här”, och en länk till trailern. Jag fastnade direkt för hela grejen" berättar Kris Hiew, en av de ”backers” som köpte sig en plats i filmen.

Kris Hiew hade nyss kommit tillbaka till San Diego efter en tid i New York. Kung Fury hoppsparkade sig in 33-åringens liv, just när han som mest behövde något att fokusera på.

"Jag flyttade hem till San Diego när min mamma blev sjuk. Hon hade gått bort ungefär en månad innan Kung Fury-trailern släpptes. Jag var arbetslös och deprimerad, och satt mest hemma framför datorn hela dagarna. Men när jag såg projektet på Kickstarter var det något som väcktes till liv. Jag tänkte, det här vill jag vara en del av" berättar Kris Hiew några timmar efter premiärvisningen på Sagateatern i Umeå.

Han skulle komma att stanna flera veckor i Umeå, hjälpte till på inspelningsplatsen och bodde under tiden i David Sandbergs mormors garage – som kom att bli högkvarteret för de backers som flugit in från hela världen.

"Vi kallade henne Grandma Fury" berättar Vlad Micu och får en igenkännande nick och ett skratt från Kris Hiew.

Kung Fury är själva definitionen av ett gräsrotsprojekt. Förutom vänner och ekonomiska backers har hela Davids Sandbergs familj engagerat sig i filminspelningen. Det är inte ett öga torrt i lokalen när Davids syster Frida Sandberg kliver upp på scenen för att säga några ord.

"Jag brukade se på hur min lillebror hoppade runt och gjorde sina egna fantasi-filmer när han var liten. Det var hoppsparkar, ljudeffekter – alltihop. Det är så fantastiskt att han fick göra det här, det är något han har drömt om hela livet. Jag kan inte ens beskriva hus stolt jag är över dig, lillebror " säger hon och framkallar en kollektiv sminkkris när åttiotals-mascaran rinner ner för kinderna hos premiärminglande gäster.

Det är svårt att tro att större delen av filmen är gjord med hjälp av green screen i en liten Umeåstudio, många av scenerna mot en vägg som inte är större än ett handbollsmål. De dystopiska storstadsmiljöerna, spektakulära actionsekvenserna och galna karaktärerna – en salig blandning av dinosaurier, mördarrobotar och hela arméer av blodtörstiga kung fu-nazister – är alla ett digitalt hantverk skickligt pålagt i efterhand.

Ett hundratal förväntansfulla premiärgäster förflyttar sig från restaurangen Äpplet mot Sagateatern. Det är stentvättade jeansjackor, neonfärger, pannband och axelvaddar överallt, förbipasserande skrattar och fipplar med mobiltelefonerna för att föreviga spektaklet. Från ett lägenhetsfönster hörs David Hasselhoffs ”True Survivor” – filmens soundtrack som inom loppet av några veckor fick över tio miljoner visningar på Youtube. Idén om ett samarbete med 80-talsikonen dök upp under arbetets gång, och med hjälp av svenska Universal tog man kontakt.

"Jag såg de första tio sekunderna av trailern och sa I´m in" berättar David Hasselhoff i en intervju med den amerikanska musiksajten Billboard.

Baywatch- och Knight Rider-stjärnan har också en mindre roll i filmen, en fyndig referens till just serien Knight Rider och den talande bilen ”Kit” som Hasselhoff slog igenom med i mitten av 80-talet.

I Sagateaterns lobby har en liten studio riggats upp, och intervjuer med filmens regissör och skådespelare sänds live över nätet. Totalt arrangeras Kung Fury-fester på ett 50-tal orter runt om i världen, filmen släpps parallellt på SVT och Youtube. Sebastian Sahin är gitarrist i hardcorebandet Håll Det Äkta och driver film- och tv-podcasten Babbelon. Han är en av alla de Umeåbor som gjort sin skådespelardebut i Kung Fury. En annan är musikern och modellen Leopold Nilsson, som spelar Kung Furys teknikkunnige sidekick ”Hackerman”. Efter att Kickstarterprojektet lanserades har dock rollistan fått några mer etablerade skådespelartillskott, som komikern Jorma Taccone, känd från Saturday Night Live och gruppen The Lonely Island. Dessutom medverkar komikerna Björn Gustafsson och Magnus Betnér i rollerna som nazistiska underhuggare med skäggväxtrelaterade komplex.

Några dagar tidigare stod David Sandberg på scenen i Cannes, under en vecka då storstjärnor som Woody Allen, Kate Blanchett, Tom Hardy och Isabelle Huppert konkurrerade om uppmärksamheten. Nu står han framför en fullsatt Sagateater, på hemmaplan, och räknar ner till världspremiären. Frågan är om det inte är ännu mer nervöst.

"Jag vill passa på att tacka alla som har gjort det här möjligt, som har ställt upp och stöttat oss. Jag vet knappt vad jag ska säga" säger en uppenbart omtumlad David Sandberg när nedräkningen just ska börja på den stora bioduken.

Publiken rinner ut på Kungsgatan efter 30 minuter av den mest intensiva, högoktaniga och absurda actionunderhållning man upplevt. Alla rabblar sina favorit-oneliners, skrattar, det är ett kollektivt rus. Jag plockar fram mobilen för att se hur mottagandet har varit i övriga världen.

Succén är ett faktum. Under dygnen efter premiären fortsätter sociala medier att svämma över av hyllningar, och inom loppet av några dagar har filmen över 10 miljoner visningar på Youtube. Redan morgonen efter går flyget till New York, för ännu en stor biovisning av filmen följt av fler festligheter. Manuset håller just nu på bearbetas för en långfilmsversion, och Hollywood-studior har radat upp sig på jakt efter samarbeten. David Sandberg delar nu agentur med demonproducenten Pharrell Williams och regissörer som Martin Scorsese och Quentin Tarantino, och alla frågar sig nu vad den unge Umeåkreatören kan göra med en riktig Hollywoodbudget, med tanke på de trollslag han klarat av med – i sammanhanget – minimala medel. Framtiden ser minst sagt spännande ut för David Sandberg.

FAKTA KUNG FURY

Medverkande: David Sandberg, Jorma Taccone, David Hasselhoff, Magnus Betnér, Björn Gustafsson och en hel rad Umeåprofiler.

Vad: Kortfilm om en 80-talssnut som reser tillbaka i tiden för att döda Hitler, eller ”Kung Führer” som han kallar sig.

Hur: Filmen spelades in till stora delar i Umeå, med så kallad green screen-teknik.

När: Arbetet påbörjades 2012, då en trailer klipptes ihop. Projektet lades sedan upp på Kickstarter där de snabbt drog ihop 630 000 dollar i stöd.

Vilka: Projektet fick 2012 stöd från Film i Västerbotten.


FAKTA KICKSTARTER

  • En amerikansk internetplattform som möjliggör projektfinansiering med hjälp av crowdfunding.
  • Går ut på att en entreprenör registrerar och presenterar sitt tilltänkta projekt på sajten. Sedan kan alla som är intresserade sponsra med pengar för att finansiera tjänsten eller produkten som projektet ska ta fram.
  • Projekten marknadsförs oftast via sociala medier
  • Kung Fury är det näst mest pengainbringande projektet utanför USA genom tiderna.



AV: Jonas Pekkari


Ladda hem en PDF med hela historien här.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag