Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

25 miljoner i nya affärer på tre månader

Med en ny affärsmodell har Oryx Simulations tagit in 25 miljoner kronor i nya affärer under de senaste tre månaderna. VD Clarence Jacobson menar att nu vänder företaget uppåt igen efter ett år som varit lite skakigt.

Alla siffror pekade uppåt för Oryx Smulations från Umeå. Företaget har utvecklat träningssimulatorer för utbildning av förare och operatörer till tunga fordon och maskiner. Tekniken har varit efterfrågad över hela världen. Med kunder som Atlas Copco, ABB och Komatsu Forest fördubblades omsättningen från 23 miljoner kronor 2010 till 52 miljoner 2014.

Men i slutet av 2014 och under hela 2015 drabbades gruvbranschen över hela världen av låga råvarupriser och minskad efterfrågan. Gruvbolagen ströp sina investeringar och inköp av nya simulatorer hamnade på väntelistan.

Det blev ett slag också mot Oryx och trots att maskintillverkare inom skogsindustrin, frakt och konstruktion fortsatte att beställa simulatorer, blev åtstramningen kännbar. Följden blev att Oryx under 2015 fick se över hela sin affärsverksamhet.

– Vi har tvingats välja, säger Clarence Jacobson, vd för Oryx Simulations. Men också vågat välja, fortsätter han efter en stunds tystnad.

Fokusering

Fokusering är Oryx nya ledord. Tidigare har Oryx inte bara utvecklat tekniken för simulatorer utan även varit med och hjälpt maskintillverkarna att sälja in utbildningar ute på marknaden. Det har inneburit en splittrad verksamhet med mängder av kontakter med yrkesskolor och företag, något som enligt Clarence Jacobson kostat mer än det smakat.

När Oryx under förra året istället valde en ny affärsmodell och en ny väg ut på marknaden innebar det en fullträff, menar Clarence Jacobson.

– Sedan oktober, på lite drygt tre månader, har vi gjort affärer på närmare 25 miljoner kronor, konstaterar han.

Teknologi för simulatorer

Förklaringen är enkel, menar Clarence Jacobson. Det handlar om att fokusera på den kärnteknologi som Oryx Simulations är världsledande inom och inte splittra sig på många olika uppgifter.

– Vår styrka är teknologi för simulatorer. Vi är specialistföretaget som tillhandahåller simulatorlösningar för utveckling, utbildning och marknadsföring hos maskintillverkare.

Omsvängningen innebär att Oryx i fortsättningen enbart vänder sig till maskintillverkarna. Att fokusera på att vara ett specialistföretag som kan leverera en lösning som maskintillverkare kan använda gentemot sina kunder för utbildning, men även använda i sin produktutveckling liksom för marknadsinsatser, exempelvis under mässor.

En av få i världen

– Det blir effektivt för maskintillverkaren att använda samma simulering hela vägen. Vi är en av få spelare i världen som kan tillhandahålla detta, säger Clarence Jacobson.

– Det är där som vårt fokus ligger idag. Vår prio är inte att vara ute och sälja till maskintillverkarnas kunder. Det vi ska göra är att vara bäst på att göra virtuella maskiner, säger Clarence Jacobson med tillförsikt om att 2016 kommer att bli ett starkt år för Oryx när den nya affärsmodellen sätter sig.


Text och foto: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag