Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Martin Sahlin, creative director, på Coldwood, berättar om vad spelet Unravel betyder för företaget. Foto ur filmen, producerad av Dohi Broadcast.

Äntligen världspremiär för spelet Unravel

Samtidigt som spelet Unravel har världspremiär presenteras en helt ny intervju med Martin Sahlin från Umeåföretaget Coldwood som berättar om framgången med spelet.

De senaste två årens arbete med lilla garnfiguren Yarny har gett spelföretaget Coldwood från Umeå en helt ny utveckling. Från att ha varit nära att tvingas stänga ner och på randen till att alla skulle få sparken står de nu inför enormt stora förväntningar på spelet Unravel, som redan innan det lanseras den 9 februari, har vunnit över 20 priser.

– Den här gången har vi gjort något som vi verkligen kan stå för. Alla i studion har tagit detta till sina hjärtan och lagt ner sina själar i arbetet, säger Martin Sahlin, creative director på Umeåföretaget Coldwood, och idégivare till spelet Unravel. 

Miljöer från Umeå

Resultatet är Unravel, en symbolisk berättelse om kärlek och relationer mellan människor. Spelets miljöer har inspirerats av naturen kring Umeå i norra Sverige.

– Allt som du ser i spelets miljö är baserat på den här platsen och regionen. Det är något som har stor betydelse för oss, säger Martin Sahlin.

– Vi ville verkligen göra något personligt och en del av det var att visa upp var vi kommer ifrån.

Stora förväntningar

Ända sedan sommaren 2015, när Unravel presenterades med en trailer vid världens största spelmässa E3, har gamers över hela världen väntat på lanseringen av spelet. Spelets varma karaktär Yarny, gjord av rött garn, har omfamnats och gått till hjärtat hos en ständigt växande skara fans.

– Det har gett oss extra motivation, men också nya möjligheter att göra mer, säger Martin Sahlin.

– Som kreatör och artist är det vad du längtar efter. Friheten att skapa fler saker och slippa rädslan för att misslyckas.   

När nu spelet den 9 februari har sin världspremiär på Xbox, Playstation 4 och PC finns en helt nyinspelad intervju med Martin Sahlin, creative director, som berättar om hur företaget Coldwood utvecklats med spelet Unravel.

Mer information:

Se intervjun med Martin här.


Text: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag