Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Aptum gasell igen – med all säkerhet

För andra året i rad har Umeåföretaget Aptum utsetts till Västerbottens gasellföretag nummer ett av tidningen Dagens industri. Nio år efter starten omsätter säkerhetsföretaget 65 miljoner kronor och har närmare 50 anställda.

En ytbärgare och en brandman fick en idé för nio år sedan. I dag är ”Dubbel-Gustav”, alltså Gustav Nord och Gustav Paringer väletablerade som experter inom brandskydd och skydd mot olyckor.

– Antalet bränder minskar, men kostnaderna för bränder ökar. Vår idé att hjälpa företagen med utbildning och säkrare skydd mot brand och olyckor visade sig komma helt rätt i tiden, säger Gustav Paringer, 35, som idag är vd.

– Tidigare hade vi ganska länge utbildat företag och offentlig sektor om olika typer av säkerhetsfrågor. Till slut hade vi så många förfrågningar även på fritiden att vi bestämde oss för att starta eget.

Utbildning en viktig del

2006 anställdes den förste medarbetaren, 2009 var man fyra personer och i dag alltså 50.

– När vi satt och drömde som mest om vår framtida utveckling 2009 trodde vi att 15 anställda inom fyra år var rimligt. Att vi nu är nästan 50 känns fantastiskt, säger Gustav Nord, 34.

Företaget har fem affärsområden inom brand och olika skyddssektorer. Utbildning och rådgivning är en viktig del av verksamheten, men även installation och service av avancerade säkerhetslösningar. Kunderna är allt från stora gruvbolag som Boliden och LKAB, till industrier, offentlig sektor, byggföretag och bostadsrättsföreningar.

– Vi finns i hela Norrland och det känns väldigt roligt när vi ser att vår idé om ett helhetstänk kring skydd mot olyckor och brand också är något som kunderna vill ha, säger Gustav Nord.

Ökade kostnader

Aptum etablerade sig på marknaden i en tid när försäkringsbolagens statistik visar att kostnaderna för bränder ökar, trots att antalet minskar.

– Det visar att förebyggande arbete lönar sig och det är företagen medvetna om. När vi startade fanns det stor efterfrågan på en partner som kunde leverera en totallösning kring dessa frågor, så utan särskilt stor marknadsföring har vi växt tack vare kundernas förtroenden och att de tipsat varandra om oss.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag