Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Foto: Johan Gunseus

De fångades av Umeå

Inför kulturhuvudstadsåret 2014 genomfördes turnén Caught by Umeå. Namnet blev verklighet för Martijn van den Broeck och Trieuvy Luu från Nederländerna, som nu studerar vid Designhögskolan i Umeå.

Caught by Umeå-turnén, som nyligen fick pris som årets bästa svenska platsmarknadsförare genom utmärkelsen Placebrander of the Year 2014, var en roadshow genom sju europeiska städer, med syfte att sprida ordet om den nordliga staden. Under hösten 2013 besökte turnén Köpenhamn, Warszawa, Amsterdam, London, Paris, Barcelona och Hamburg.

Förutom Umeå kommun deltog flera företag och organisationer i samarbetet, som Umeå universitet, Icehotel, Visitsweden och Sameslöjdsstiftelsen. Evenemangsområdet, även känt som ”hubben”, lyfte fram Sverige i allmänhet och men också Umeå i synnerhet, då genom lokal design, musik och kultur, samt förstås också verkliga människor från Umeå.

Både modern och traditionell

Två av de många besökarna i hubben på Museumplein i Amsterdam var Martijn van den Broeck och Trieuvy Luu.

– Vi kände oss mycket välkomna i hubben. Å ena sidan upplevde vi att det svenska folket som guidade oss i hubben var mycket moderna, men å andra sidan kunde vi se hur mycket de fortfarande uppskattar gamla traditioner och kultur i form av den samiska utställningen. Den kontrasten var intressant och visade vilken mångfald det fanns i landet, berättar studenterna.

I hubben kunde de unga designstudenterna titta närmare på föremål som gjorts av studenter vid Designhögskolan i Umeå och fick även prata med representanter från Umeå universitet.

”Aktiv stad”

Bara några månader senare skickade de in sina ansökningar till Designhögskolan, UID.

– Vi tyckte att Designhögskolans masterutbildning i interaktionsdesign kunde vara en utmärkt förlängning av vår kandidatexamen i industridesign som vi fick vid University of Technology i Eindhoven. Dessutom dök namnet UID regelbundet upp när vi tittade runt bland olika internationella designuniversitet. Studenter därifrån lyckas oerhört bra i designtävlingar.

Martijn och Trieuvy hade dock inte så bra koll staden de skulle studera i.

– Förutom det geografiska läget visste vi inget alls om Umeå. Under besöket insåg vi Umeå skulle bli en både intressant och aktiv stad att vara i. Vi har aldrig besökt Sverige tidigare, men vi var bekanta med den svenska designfilosofin.

Känner sig hemma

I september började de två studenterna masterutbildningen i interaktionsdesign på Designhögskolan och har redan hunnit uppskatta Umeå.

– Hittills trivs vi riktigt bra och har börjat känna sig hemma. Det var väldigt enkelt att vänja oss vid att fika och bara rent allmänt hitta den svenska livsrytmen. Naturen här är makalös. Vi har redan besökt Nydalasjön flera gånger för att titta på norrskenet. Människorna är dessutom väldigt vänliga, särskilt i trafiken!

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag