Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Niclas Lundell, VD för Personalkollen, och Robert Asplund, säljare.

Deras system ska förändra restaurangbranschen

Under flera år hängde konkursen i luften och VD Niclas Lundell fick gå in med riskabla privata lån. Men idag är Personalkollen ett av Umeås unga snabbt växande företag. Under 2015 kommer omsättningen att tredubblas, tror ägarna.

– Det värsta jag visste var att sälja. Det tog säkert ett och ett halvt år innan jag blev trygg i den rollen, berättar Niclas Lundell, VD för Personalkollen.

– Jag trodde systemet skulle sälja sig självt, det var ju så bra.

Systemet som Niclas Lundell talar om har samma namn som företaget, Personalkollen, och är ett webbaserat personal- och lönesystem för hotell- och restaurangbranschen som ersätter den traditionella personalliggaren och förenklar allting som handlar om in- och utstämpling.

Stöd av Uminova Innovation

Men även om det är en bra produkt så är det få produkter eller tjänster som säljer sig själva. Att möta kunder är nödvändigt om det ska bli någon försäljning. Vändningen för Niclas Lundell kom när Personalkollen antogs som ett företag hos inkubatorn Uminova Innovation. Där fick han en affärscoach i form av Fredrik Nyström, en säljcoach och en skuggstyrelse.

– Jag har fått enormt mycket stöd av Uminova Innovation. Mängder av experttips men kanske framför allt en skuggstyrelse, bara det har säkert tagit oss framåt minst tre år, säger Niclas Lundell.

Sedan några år tillbaka jobbar Uminova innovation aktivt med att plocka in skuggstyrelser till företag som växer i inkubatorn. Det innebär att erfarna företagsledare bjuds in att dela med sig av sina erfarenheter till det nya växande så kallade startup-företaget. Niclas Lundell återkommer gång på gång till hur värdefullt detta stöd varit för honom.

En lång resa

Men det har varit en lång resa för Niclas Lundell och medgrundaren Andreas Pelme, företagets teknikchef.

– Jag har hållit på med den här idén sedan 2008, bolaget startade 2011, det är först nu som vi känner att det lyfter, säger Niclas Lundell.

– Men det var ett eller två år då jag verkligen funderade över om det här skulle funka.

Uthållighet, föränderlighet och att inte bygga företaget ensam är några av grundstenarna som enligt Niclas gjort att företaget lyckats.

– Att vara delägare tillsammans med Andreas har varit viktigt. Vi är i princip motsatserna till varandra. Jag står för det visionära medan Andreas står för en hög teknisk kompetens.

– Hade jag kört själv hade vi inte haft den tekniska grunden, hade Andreas kört själv hade allt varit kvar i källaren, säger Niclas Lundell med ett leende.

Nära konkurs

Uthålligheten har också varit viktig. Att inte ge upp trots dippar som kommit genom åren. För det har varit ekonomiskt tufft många gånger, det vill inte Niclas dribbla bort. Själv har han gjort stora personliga uppoffringar och tagit egna riskabla privata lån för att firman skulle överleva från början.

– Jag var nära konkurs i fyra år. Det har inte varit lätt, om jag ska vara ärlig.

Arbetsinsatsen har också varit enorm, företagets affärer har han ständigt burit med sig.

– Jag har i princip jobbat alla dagar sedan 2008. Det blir en livsstil.

Niclas Lundell medger att han inser vikten av att hålla skillnad mellan arbetsliv och ledig tid, men själv har han haft svårt för det, även om han tycker att han idag blivit bättre på att vara strukturerad och planera sitt liv.

– Men jag skulle ha gjort precis samma sak om jag skulle göra om det, säger han.

Kunder strömmar in

Efter några svåra år har det nu vänt för Personalkollen. Sedan hösten 2014 börjar kunderna strömma in. Tio nya kommer till varje månad i dagsläget, omsättningen för 2015 pekar mot sex miljoner, vilket skulle innebära en tredubbling mot 2014.

I maj 2015 slöts ett avtal med Martin & Servera, som räknas som Sveriges största restaurang- och storkökspecialist. Hamburgerkedjan Frasses finns redan som kund liksom Friends Arena, ett antal O´Learys och Best Western hotell och när denna intervju görs är även Subway på väg in.

– Men vi gör ingen skillnad mellan stora eller små kunder. Knepet är att vara ute i varje vrå av landet och sälja till alla.

Extremt användarvänligt

– Det vi har gjort är att vi har tagit en röd tråd från stämpelklocka och tidrapport i realtid, över schemaläggning, till komplett lönesystem och ekonomiska verktyg som att kassans försäljning skjuts in i realtid i systemet. Det ger totalkoll på personalkostnader och minskade redovisningskostnader.

– Men framför allt har vi gjort systemet extremt användarvänligt och webbaserat, det är en viktig del av framgången.

Vad nästa steg för Personalkollen blir är inte bestämt. Det kan bli att börja jobba mot någon annan bransch, kanske detaljhandeln. Eller möjligen gå in i Norge och Danmark. Men Niclas Lundell menar sig ha lärt sig av hemläxorna han fått från Uminova Innovations affärscoacher och skuggstyrelsen. Nu vill han inte springa för fort och bygga stora affärer utan att räkna på dem. Personalkollen ska få växa i kontrollerad takt och det gäller att inte bli för yvig och spretig.

– Vi vill inte ha för stor ryggsäck. Nu jobbar vi fokuserat, nästan med skygglappar, och tittar bara två veckor framåt.


Text och foto: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag