Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Bilden visar Jan Snygg, en av föredragshållarna vid Morgonpasset.

Jan Snygg var en av föredragshållarna vid Morgonpasset. FOTO: MIKAEL HANSSON

”Det finns mycket av Silicon Valley i Umeå”

Riskkapital och de förutsättningar som gör Umeå och Västerbotten intressanta för investerare var temat för Morgonpasset den 4 maj.

Inledde gjorde Jan Snygg, platsutvecklare, medgrundare av Northern Light Capital samt en av de tidigare ägarna till Limes Audio, Umeåbolaget som köpts upp av Google. Numera bor han på Värmdö, och ibland får han frågan om varför han så ofta är i Umeå. Det hela började 2006, då kommunens förre näringslivschef Roland Carlsson bjöd hit honom.

– Jag upptäckte snart de nätverk som finns här. Det är något i kulturen som är attraktivt.

Jan Snygg var med om att starta Infotech Umeå och har på flera sätt hjälpt start-ups. Faktum att majoriteten av de entreprenörer som han engagerat sig i finns i Umeåtrakten.

Risktagande premieras

Jan Snygg har tidigare arbetat i Silicon Valley. Där finns en innovationskultur, med målet att bli ”störst, bäst och vackrast”.

– Man är bra på att få bolagen att lyckas, medan det startas faktiskt fler företag per capita i Afrika.

Nämnda kultur premierar risktagande, där en konkurs är ett plus i CV-t.

– Om man inte minst tre gånger har spänt bågen så att den brustit, så är man en fegis.

– Det finns mycket av Silicon Valley i Umeå, speciellt en liknande samverkanskultur. Det tror jag är något som skapar ökad attraktionskraft.

Tro, hopp(a) och trygghet

Ett företags tillväxtresa har tre faser, som Jan Snygg kallar tro, hopp(a) och trygghet.

– Det viktiga för en entreprenör är inte i första hand viljan att tjäna pengar, utan en tro på att man kan förbättra världen. För att investera i den fasen, krävs också stark tro. Kompetens är viktigt, och i Umeå är bland annat Uminova Innovation och BIC Factory oerhört viktiga fundament.

I nästa steg gäller det att hoppa över ”Dödens dal”, alltså det gap mellan startup och tillväxt som omfattar marknadsintroduktion och utveckling. Här krävs ”raketbränsle” i form av mycket kapital.

När företaget är etablerat kan entreprenören välja mellan att ta in 50 miljoner till för expansion eller att söka trygghet i ett större företag genom en ”exit”.

Utmaning för investerare

En exit som Jan Snygg deltagit i var försäljningen av Limes Audio till Google, världens mest attraktiva arbetsgivare. Limes Audio är det fjärde bolaget som Jan Snygg varit med om att sälja till ett stort amerikanskt företag.

– I alla de fallen har resultatet blivit bra för platserna. Kanske inte för att det stora bolaget alltid har stannat, men definitivt för att entreprenörerna har fortsatt att bygga bolag på platsen.

Jan beskrev också kort att vissa företag inte arbetar efter affärsmodellen med direkt fokus på kunder och intäkter. I stället börjar man med att maximera antal användare av en attraktiv tjänst.

– Här arbetar man mer långsiktigt, vilket är en utmaning för investerare.

Pippi och Ronja

Efter Jan Snygg gick en Morgonpassning till Evelina Boström, grundare och VD till Style Level. Företaget, som bedriver e-handel, äger hon tillsammans med investerarna Ida Backlund och Isabella Löwengrip.
Evelina har länge haft en stark vilja att prestera, och hon visste tidigt att hon ville vara sin egen chef. Förebilder är Pippi Långstrump och Ronja Rövardotter.

Resan fram till framgångarna med Style Level har varit långt ifrån spikrak. Evelinas första företag Creative Lounge gick visserligen bra under flera år, men när andra webbshoppar började sälja samma varumärken, slutade det i konkurs.

– Den smällen sved, men samtidigt fick jag med mig många erfarenheter.

Sociala medier

Evelina förstärkte det med citatet ”A smooth sea never made a skilled sailor” (Franklin D Roosevelt).

– Med något rangliga ben klev jag på båten igen för en ny resa.

Den har nått fram till Style Level, vars huvudmålgrupp är kvinnor mellan 20 och 45 år. Företaget har öppnat upp för internationell handel och marknadsföringen sker på sociala medier. Vinst och kundfokus av världsklass är viktiga mål.

– Jag är ekonomisk och taktisk i allt jag gör, och i min värld är det sista raden som räknas.

Råd till besökarna

Evelina Boström uppmuntrade besökarna vid Morgonpasset att stå på egna ben och våga misslyckas. – I sitt största misslyckande hittar man sina största styrkor. Jag vill tro att jag är som Pippi och Ronja i dag.

Efter sitt föredrag svarade Evelina bland annat på frågan om vad man bör tänka på vid marknadsföring på sociala medier.

– Man bör tänka: vilka forum vill jag synas i, och vad vill jag förknippas med. Det är också viktigt att bygga långsiktiga relationer med influencers.

En annan fråga är vad nästa steg är för Style Level.

– Vi ska dubbla omsättningen och fortfarande gå med vinst.

Mer information:

Affärsliv24 sänder live från Morgonpasset, men gör det också möjligt för dig att titta i efterhand.

Se Jan Snygg tala från Morgonpasset.

Se Evelina Boström tala från Morgonpasset.

Se intervju med Rivia Oliveira, ägare av Rivia Sports.

Se intervju med Evelina Boström, VD och grundare av Style Level.

Se intervju med Anders Finne, Styrelseordförande och konsult, A-Zeta Consulting.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag