Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Dagens talare, fr. v: Isak Finér, Peter Lidström och Andreas Waleij.

Från Umeå över tidszonerna

”First we take Manhattan, then we take Berlin”. Umeåföretagen COS Systems och Syndigate kan med lite god vilja sägas uppfylla var sin fras i Leonard Cohens låttitel. Hur de båda ska erövra världsmarknaden berättades det om vid Morgonpasset den 7 maj.

Historien om COS Systems började med att it-företaget UDK fick ett uppdrag av det kommunala bolaget Bostaden för 13 år sedan. Det ledde till fler kunder, en produkt och 2011 en avknoppning från UDK.

I dag har COS Systems 16 anställda i Umeå. Dessutom ett dotterbolag i USA, där företaget har sju nya kunder sedan årsskiftet. Vd Peter Lidström:

– Umeå har ett riktigt bra bredband. Kunskapen om detta tar vi med oss ut i världen.

Var finns kunderna?

Kunskapen har förpackats i de två verktygen COS Service Zones och COS Business Engine. Båda nominerades vid Broadband Infovision Awards, vid sidan av lösningar från Huawei och andra storföretag.

Isak Finér, sälj- och marknadsansvarig, beskriver COS Service Zones som en hjälp för bredbandsbyggare att göra en säker investering.

– En bredbandsdragning är en stor investering, och bygger du på fel ställe är du rökt. Förr byggdes nät i hopp om att kunderna skulle komma, men det är ineffektivt. Vår idé är att nätutbyggnad ska göras utifrån var kunderna finns.

Kunder som säljare

COS Service Zones är en webbportal där potentiella slutkunder kan visa intresse för bredband. På så sätt kan nätbyggare identifiera var det är bäst att börja utbyggnaden baserat på intäkter och kostnader.

På portalen kan intressenterna se hur man ligger till jämfört med andra områden i närheten. Det hela blir till något av en tävling om att bli först med bredband.

– Helt plötsligt får våra kunder, alltså de som ska bygga ut bredband, 100-tals säljare som gör jobbet gratis.

USA behöver hjälp

Företagets andra verktyg, COS Business Engine, administrerar alla tjänster som kan erbjudas via bredband. En kund väljer vilken typ av tjänst det gäller och får då se alla erbjudanden.

– Slutkunderna älskar självbetjäning. Det här är lika enkelt som att köpa en läsk i en automat.

Zitius (Telia), Umenet, Skellefteå Kraft och Kommunicera är några av företagets svenska kunder, vilket innebär en betydande del av marknaden. Siktet är närmast inställt på USA.

– USA sackar efter och behöver bättre internetlösningar, och vi har på kort tid radat upp kunder. Afrika är annars den marknad som vi tror kommer att gå fortast.

Allt sköts från Umeå

Än så länge har företaget inte några säljare i andra länder, utan jobbet sköts från Umeå över tidszonerna.

– Om några år har vi nog sälj och support i USA, men basen kommer alltid vara i Umeå, förklarade Peter Lidström.

Vid Morgonpasset svarade Isak Finér på frågan om COS Service Zones kan användas för annat än bredbandsutbyggnad:

– Ja, det funkar lika bra för annat som flera slutkunder kan gå ihop om, till exempel fjärrvärme och bergvärme.

Företag på 33-lista

Morgonpassets andra företag Syndigate utsågs nyligen av Affärsvärlden och Ny Teknik till ett av Sveriges 33 mest lovande teknikföretag. Syndigate har utvecklat tjänsten Content Central, där frilansar och medier möter varandra.

Andreas Waleij, en av företagets grundare, gav bakgrunden i form av en beskrivning av mediebranschen. Den internationella trenden har länge varit en minskning av antalet journalister, samtidigt som mediernas behov av innehåll kvarstår.

Frilansförmedling

Content Central är en plattform där frilansar lägger upp material, och där medier kan välja det som passar.

– För en frilans blir det en kompletterande kanal för merförsäljning, och tidningarna får en ”on demand”-databas.

Varje frilans lägger upp en profil, vilket blir en sorts CV, och väljer maximalt två kompetensområden. Pris, publiceringsvillkor, vilka man säljer till eller inte och andra villkor bestäms av frilansen själv. Vid en försäljning tar Syndigate en provision på 30–35 procent.

Stor mångfald

Materialet är så kallad feature. Det är alltså inte nyheter, utan resereportage, ”så-funkar-det-material”, sudoku och annat. Andreas Waleij menar att Syndigate har en stor fördel framför den stora konkurrenten TT.

– Till exempel har TT en recension av en film, medan vi kan ha 20 recensioner med olika infallsvinklar. Vi erbjuder en helt annan mångfald.

På en fråga vid Morgonpasset svarade Andreas Waleij att allt material granskas manuellt, som en kontroll av att det lever upp till såväl språkliga regler som lagstiftning.

– Det handlar om att trygga en god kvalitet.

Europa väntar

Syndigate beräknar att det finns 5 000-6 000 frilansar i Sverige. Företaget har 1 200 frilansar och 148 medierepresentanter (där några företräder flera medier) i sitt system.

De flesta är aktiva i Sverige, men Syndigate har aktörer från 13 länder.

– Vi jobbar för närvarande stenhårt på att sälja i Sverige. Men nyligen var vi i Berlin för att studera den tyska marknaden, och tillsammans med Uminova har vi också undersökt den brittiska marknaden.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag