Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Sara Nilsson och Melisande Middleton presenterade sina nystartade företag under Uminova Innovations startup-dag Kapital och Kompetens. Till höger Sandra Finér, vd för Limes Audio, som var med och inspirerade de nya företagen.

Heta startups pitchar sina affärsidéer

Ett tjugotal startup-företag presenterade sina heta affärsidéer när Uminova Innovation bjöd in till konferensen Kapital och Kompetens 14.10 Umeå.

– Vi vill visa vilken potential det finns hos alla fantastiska startups och heta affärsidéer här i regionen och hjälpa dem att hitta potentiella investerare och kompetens, säger Maria Olofsson, affärscoach och projektledare för Tillväxtinkubatorn och A Perfect Match som ordnar Kapital och Kompetens 14.10 Umeå.

Tidigare under dagen har flera av entreprenörerna fått träffa investerare för att berätta om sina affärsidéer. Det är viktiga träffar för de startup-företag som söker finansiering för att kunna gå vidare. Någon söker en miljon, andra upp till tio miljoner kronor för att kunna ta nästa avgörande steg.

De öppna presentationerna som ges mot kvällen på Uminova Science park inför ett hundratal inbjudna gäster ger ytterligare en chans för entreprenörerna att presentera sina företag.

Pitcha sin affärsidé

Entreprenörerna som driver startup-företagen får då några korta minuter på sig att föra fram sin pitch från scenen. En pitch är en särskild form av presentation där det handlar om att kort och tydligt sammanfatta företagets idé och samtidigt kunna fånga lyssnarnas intresse för att vilja veta mer.

– Det är ett tjugotal startups som pitchar, både de vi kallar bubblare i tidiga skeden och sådana som söker mer kapital i senare skeden. Vi har även ett startup-corner där företagen inom Uminova Innovation och UBI kan sprida information. Alla söker de någon form av kapital och kompetens för att växa, berättar Maria Olofsson.

Stor bredd

Bredden bland företagen är stor. Här finns de som tagit fram reseplanerare, videosystem för e-handel, teknik för att automatiskt märka stockar vid skogsavverkning, ljuskällor för medicinsk behandling eller rensa bort en patients identitet från till exempel röntgenbilder.

Sara Nilsson är en av entreprenörerna som kliver fram på scenen för att presentera sitt företag med en pitch. Hon har tidigare arbetat som skogsmästare och fastighetsmäklare och är själv skogsbrukare. Med den erfarenheten har hon insett vilka stora behov det finns av att få snabb handläggning av lån vid köp av skog. Nu driver hon det startup-företag Foresta för att hjälpa banker och kunder att göra kalkyler inför köp av skog.

Driftiga entreprenörer

Att företagare är driftiga stämmer väl in på Sara Nilsson. För inte är det alla som vågar ta på sig turskidor för att under fyra veckor ensam åka de 36 milen från Saltoluokta till Hemavan. Ja, helt ensam var hon nu inte, hennes vallhund Laisa följde med som trogen kamrat.

En sådan skidtur visar på stor vilja och det är något som Sara Nilsson också tagit med sig när hon nu driver sitt startup-företag. Under våren har hon åkt fram och tillbaka mellan bostaden i Storuman och sin affärscoach vid Uminova Innovation i Umeå. Långa resor men Sara Nilsson menar att det har gett henne ovärderligt stöd.

– Jag har fått massor av frågor hos Uminova. ”Har du tänkt på det här? Har du gjort det där?”. Det har hjälpt mycket och antingen har du svar eller så får du gå hem och göra läxan, säger Sara Nilsson.

Genom Uminova Innovation har hon också hittat värdefulla samarbetspartners i form av två sommarentreprenörer, två studenter som hjälpt henne utveckla programmet för skogliga kalkyler.

– De har varit till stor hjälp. Nästa steg är nu att få ut programmet i drift och göra en publik version som kan användas för att svara på frågan ”Ska jag köpa den här fastigheten eller inte?”.

Imponerad

Publiken som lyssnar under pitcharna är en blandning av andra entreprenörer, investerare, inbjudna kommunpolitiker och affärscoacher. Bland dem finns Oskar Riby, ekonomichef för tävlingen Venture Cup, som genom åren träffat mängder av människor som bär på affärsidéer som kan utvecklas till företag. Han är mycket imponerad av vad han får höra här.

– Det är kul att man får se en sådan bredd av idéer. Många är också bra på att pitcha, säger Oskar Riby.

– Vid ett sådant här tillfälle kan de sprida vad de gör, marknadsföra sig själva och berätta om sin idé. Här kan de också attrahera kapital, fortsätter Oskar Riby.


Text och foto: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag