Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Inkubatorn BIC Factory satsar på digitala företag

Med elva miljoner kronor för en extra satsning under tre år ska inkubatorn BIC Factory bli ännu mer digital. Kerstin Edvardsson är nyanställd för satsningen.

BIC Factory har nyligen beviljats medel för att driva projektet ”Unga entreprenörer gör digitala affärer” och stärker därför organisationen med Kerstin Edvardsson som digital projektledare.

– Vi har många positiva erfarenheter av tidigare entreprenörer som har lyckats inom det digitala området. Nu vill vi att det ska bli fler, säger Lena Öhlund, ansvarig för BIC Factory.

Lyckad e-handel

Flera av BIC Factorys entreprenörer som lyckats bra med digitala affärer har gjort det inom e-handel. Ett av flaggskeppen är Rapunzel of Sweden med sin försäljning av löshår online, en affärsverksamhet som idag överstiger 100 miljoner kronor i omsättning årligen. Två andra företag är E&E Glasses och Supercat som också nått stora framgångar med e-handel. Spelföretag som Turborilla och Coldwood har också sina rötter som inkubatorföretag hos BIC.

Nu vill BIC Factory inspirera fler företag att utveckla digitala affärer. Inkubatorn ha fått elva miljoner kronor för en särskild satsning under tre år och anställt Kerstin Edvardsson som digital projektledare.

– Vi ska hitta åtta företag som har en digital inriktning under dessa tre år, säger Lena Öhlund.

Nya företag på plats

Tre nya företag som bygger på digitala affärer har redan under hösten tagit plats med kontor i BICs hus på gamla regementet i Umeå, Umestan. Det är Rivia Sports som säljer sportkläder, Frans Oskars med försäljning av ekologisk skäggolja via webben och Tensaii som erbjuder tjänster inom användarupplevelse och design.

– Vi vill skapa bonus och ett mervärde för våra företag med den här satsningen, säger Lena Öhlund.

Bygga digital kompetens

– Vad gäller affärsutvecklingen ska vi bygga upp den digitala kompetensen hos företagen. I skuggstyrelserna ska det finnas digital kompetens. De företag som är digitala får också gå en sju månaders utbildning som digitala nomaden Anna Åberg startat om hur det går till att göra affärer på webben, säger Lena Öhlund.

– Vi ska också uppmuntra de företag som vi redan har i huset att bli mer digitala genom att utveckla digitala strategier och använda de senaste verktygen. På så sätt kommer BIC Factory att bli mer digital som inkubator, säger Kerstin Edvardsson och pekar bland annat på en helt ny teknik för videomöten som installerats i ett av rummen hos BIC.

– Vi ser en positiv utveckling där många tjejer söker till oss. Det betyder samtidigt att vi vill väga upp med fler killar. Utmaningen nu är att hitta hållbara digitala företag med skalbara affärsidéer, säger Kerstin Edvardsson.

Satsningen på elva miljoner kronor som tilldelats BIC Factory finansieras av Umeå kommun, Tillväxtverket (EU) och Region Västerbotten. Huvudman för projektet är Umeå Kommunföretag AB.


Text: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag