Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Interactive Institute är Umeås drömfabrik

Interactive Institute Swedish ICT i Umeå jobbar med design och digitalisering. På Morgonpasset den 29 oktober berättade Nigel Papworth, Senior Interaction Designer, om de projekt institutet varit involverat i sedan starten 2009.

Interactive Institute ligger organisatoriskt under Rise, som är statens ägarbolag för forskningsinstitut. Som Nigel Papworth beskrev vid Morgonpasset har institutet en fri roll mitt emellan universitet och industri. Och utmaningen är att förutse framtiden.

– Vi måste titta 10–15 år framåt och fantisera om hur världen kan se ut. Vi kan väl beskrivas som den galne brorsan som du inte erkänner att du har.

De medel man har från staten går till administration, så institutet måste hitta pengar till varje enskilt projekt.

En make-tank

Endast en av tio medarbetare är svensk, och kunskapen om Interactive Institute är kanske större utomlands än på hemmaplan. Verksamheten omfattar designforskning, att erbjuda kreativ input (t.ex. svar på frågan ”Är det här möjligt?”), workshops och utbildning. Nigel Papworth beskriver institutet som en make-tank i stället för think-tank.

– Vi vet inte vad vi pratar om, men vi vet vad vi gör …

Institutet finns i Sliperiet, som erbjuder laserskärare, 3D-skrivare, så kallad CNC-maskin, Soft lab, inspelningsstudio och andra resurser. Planer finns på ett ”Blue room” utan möbler, pennor och annan vanlig kontorsutrustning.

– Enligt forskning ska miljön vara bra för kreativiteten. 

Projekt av skilda slag

Här följer de projekt som Nigel Papworth beskrev under frukostträffen.

  • Eyecatcher. Ett verktyg för arbetare på oljeplattformar. I stället för att använda oljiga händer styrdes datorn med ögonrörelser och genom att vifta med handen i luften. Utvecklat för ABB.
  • Voices of Umeå, Uppdraget var att skapa ett interaktivt objekt som får folk att sjunga. Lösningen blev tre rör med högtalare i botten. Rören fylldes med vätska, glitter respektive paprika/gurkmeja, som rörde sig med av högtalarnas vibrationer. Efter tre dagar kunde 5 000 ljud levereras till uppdragsgivaren.
  • Uppdrag: Installation med fokus på marginalisering av kvinnor, för att markera öppnandet av en konferens om mänskliga rättigheter. Institutet kombinerade bland annat studsande ljud och bildfragment som byggdes upp till en bild för den åskådare som stannade till i rummet.
  • Tangofestival. Ett verktyg som fångade upp rörelserna på ett dansande par och skapade en tredimensionell rörlig bild i två färger, en för varje dansare.
  • Sure. Ett projekt för att skapa medvetenhet kring att spara varmvatten. Här ska Interactive Institute bygga en Camera obscura, tillräckligt stor att gå in i.
  • +Project. Målet är att skapa hus som på nya sätt undervisar de boende om sådant som energibesparingar och hälsosamt leverne. Det kan vara en lampa som ryggar undan när man försöker tända den, eller soffor som bli obekväma om man ligger länge.

Drömmar

Som avrundning på frukostträffen beskrev Nigel Papworth institutets verksamhet och vad som är gemensam nämnare för alla projekt:

– Vårt jobb är att få folk att fortsätta drömma.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag