Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Nyåkers pepparkakor

Kak-landet satsar på export

Kvalitetsråvaror och ett mycket speciellt vatten, är några ingredienser i framgångsreceptet för AB Nyåkers Pepparkakor i ”kak-landet” utanför Umeå. Företaget utsågs i våras till Årets Livsmedelsexportör, och försäljningen utomlands ska fortsätta att öka.

Christoffer Sai Öhberg var bara 26 år när han övertog ansvaret för familjeföretaget Nyåkers Pepparkakor, med 60 anställda. Han skulle egentligen gå bredvid sin far Lennart i några år, men när denne blev svårt sjuk fick Christoffer hoppa in som nybakad ekonom efter studier vid Handelshögskolan i Stockholm.

Den nye vd-n har byggt vidare på de traditioner som gällt sedan starten 1952.

– Vi använder dyrare råvaror än konkurrenterna. Det kostar, men jag är stolt över att vi håller högsta möjliga kvalitet, säger Christoffer Sai Öhberg.

Mineralhalt i vattnet

I dag har företaget två fabriker. Den i Nyåker, som byggdes upp efter en brand 1953 och som sedan utvidgats flera gånger, och den nya i Elopacs nedlagda anläggning i Bjurholm. Tillsammans har de båda fabrikerna egentligen för hög kapacitet.

– Vi måste hålla igen, så att omsättningen inte springer ifrån företagets kassa.

På sikt kan det bli aktuellt att flytta all produktion till Bjurholm, men en del av verksamheten kommer alltid att vara kvar i Nyåker. Och företaget flyttar inte från ”kak-landet”, som Öhberg kallar trakten.

– Här finns en speciell mineralhalt i vattnet, som sätter temperaturen mellan margarinet och mjölet. En flytt av produktionen skulle kräva att vi gör om våra recept.

Exportökning

Christoffer Sai Öhberg blickar mot horisonten när det gäller företagets framtid. Visserligen har svenskarna nyligen fått tillgång till de smaksatta pepparkakor som tidigare bara gick på export, men Öhberg betonar utländska marknader.

– Många av dem betalar mer än den svenska marknaden. Dessutom köper de mer och över hela året. Jag tror att vår exportandel snart kommer att gå från en tredjedel till drygt hälften.

När företaget om några år byggt upp sin kassa, kan det bli tal om expansion i Bjurholm, för det finns plats för fler linjer.

– Men det huvudsakliga målet är att trygga ”kak-landet”. När vi väl gjort det, ska vi också jobba för att återupprätta svensk bagerikultur i stort, säger Christoffer Sai Öhberg.

Delaktighet

Snart väntar också en treårig utbildning på Harvard University i USA för företagsledare som äger sitt företag, med samlingar under två månader per år. Christoffer Sai Öhberg är trygg i vetskapen om att personalen vid Nyåkers sköter verksamheten när han är borta.

– Alla ska vara delaktiga. För den filosofin har jag inte kopierat lean production eller något annat, utan det är formulerat ”barfota”.

– Företaget står inte och faller med mig. Jag kan säga att utan de anställda hade det inte gått, de hjälpte mig mycket när jag tog över.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag