Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Nya smycken för FATTA-kampanjen

Den första kollektionen smycken som såldes till förmån för FATTA-kampanjen tog slut på fem timmar. Snart släpps en uppföljningskollektion.

FATTA startades under 2013 som en kampanj för en ny syn på sex, våldtäkt och lagstiftning. I november släpptes de första 100 smyckena signerade JohannaN, Jessica Eriksson och Marc UÅ som sålde slut på fem timmar. Smyckena har burits av inflytelserika personer som Rosanna Dinamarca (V), Maria Arnholm (FP) och Erik Rapp, känd från idol.

Nu lanserar JohannaN sex nya smycken, där all vinst oavkortat går till FATTA.

– Mode är för mig politik och då känns det självklart att genom smycken sprida ett budskap som det FATTA står för. Att bära de här smyckena är att göra ett statement och visa hur bred opinion det finns för en förändrad syn på våldtäkt och sex, säger Johanna Nilsson, JohannaN.

Nytt projekt under våren

FATTA har genom manifestationer, debatter, musik, politisk påverkan och smycken spridit budskap mot sexuellt våld och för samtycke.

Kampanjen är ett samarbete mellan organisationerna Femtastic och Crossing Boarders. De har nyligen fått stöd med 2 miljoner kronor tillsammans med organisationen Män för Jämställdhet, som under våren kommer att sjösätta projektet FATTA MAN. Syftet är att få män att fatta, ta ansvar och vara en del av förändringen.

Mer information:

Läs mer på FATTA:s webbplats.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag