Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Inför granskande erfarna investerare fick några av Umeås startupbolag chansen att presentera sin produkter. Investerarna i panelen var från vänster Magnus Wiberg, eEquity, Kerstin Cooley, MOOR, och Miriam Grut Norrby, Schibsted Growth.

Ny satsning ger Umeå internationell marknad

Inför granskande investerare och en stor publik fick tre av Umeås heta startupbolag chansen att övertyga om varför just deras produkt kommer att bli nästa stora internationella framgång.

En ny arena för Umeås startupföretag har fötts. Det var det samstämmiga omdömet efter första arrangemanget under namnet Umeå Tech Arena som genomfördes tisdag 8 december på Vävens scen i Umeås nya kulturhus. Syftet med arrangemanget är att visa på de möjligheter som Umeå för startupbolag att växa i.

Inför en panel av granskande investerare och närmare 200 personer i publiken fick tre Umeåföretag presentera sina produkter.

I det här fallet innebär det att på några minuter förklara vilka behov som produkten löser och hur marknaden ser ut. På rad i en panel sitter investerarna Miriam Grut Norrby, Schibsted Growth, Magnus Wiberg, eEquity, och Kerstin Cooley, MOOR, alla med lång erfarenhet av att investera i it- och techbranschen. Deras uppgift är att ge återkoppling och dela med sig av sina erfarenheter från internationella lanseringar som de varit med om.

Tre heta produkter

De tre produkter som investerarna och publiken fick se under kvällen var en lösning för att göra videofilmer på nätet smartare och mer interaktiva, ett utbildningsspel för säkerhet i gruvor och en helt ny webbserver som ska vara snabbare än de som finns på marknaden.

– Jag tyckte alla hade bra produkter och innovativa idéer, säger pitchande Matti Larsson, vd på spelföretaget Zordix som står inför en internationell lansering av ett utbildningsspel för säkerhet inom gruvindustrin.

– Det är mycket bra att få reaktion från riktiga investerare på hur de ser på vår produkt. Vi fick också ett kvitto på att vi har ett starkt case för de var väldigt positiva, säger Matti Larsson.

Att få pitcha inför erfarna investerare ser han som en viktig del av lanseringen eftersom finansiering är nödvändigt för att orka med en kommande global satsning. Här fyller Umeå Tech Arena ett stort behov, menar han.

– Det är en perfekt ny arena och det vore fantastiskt om den kan växa och byggas på. Det betyder mycket att få hit dessa investerare och kanske på sikt även internationella, säger Matti Larsson.

Smart video

Johanna Björklund från Codemill presenterade en lösning som gör filmer mer interaktiva och smartare, som hon uttrycker det. Det är något som kan bli en viktig del av exempelvis e-handel, tror hon.

– För mig var det mycket roligt att pitcha, de i panelen var duktiga och generösa med sin kunskap. Jag tycker att investerarna höll upp en hög nivå, de gör stora investeringar på en internationell skala och tar med sig halva världen hit till Umeå. Det var också en mycket bra moderator med internationell erfarenhet, säger Johanna Björklund.

– Att sedan kunna stanna och nätverka efteråt är perfekt, det är ett riktigt bulls eye, fortsätter hon.

Webbserver för snabbare surfning

Ludvig Bohlin är doktorand på Umeå universitet och har tillsammans med några kollegor utvecklat en helt ny webbserver som gör att webbsidor laddar fortare. Här finns en stor internationell marknad men också starka konkurrenter med etablerade servrar som redan många använder.

– Jag tyckte det här var kul, det var en annorlunda upplevelse. Vi har varit med i Uminovas startup-program och där fått pitcha inför varandra och även inför en jury, men det här gav en helt annorlunda känsla, förklarar Ludvig Bohlin i vimlet efteråt.

– Jag tror på sådana här arrangemang, se bara på minglet här och lyssna på ljudnivån. Det är nog så att minglet efteråt är ännu mer värdefullt än pitchen, säger Ludvig Bohlin.

Viktigt med möten

Att mötas och dela med sig av sina erfarenheter är något som investerarna också understryker som viktigt. Inte minst viktigt är drivet hos entreprenören.

– Vi tittar på de som kan bygga ett starkt team och de måste kunna övertyga om att de verkligen har en marknad, säger Kerstin Cooley.

Bygga relationer

Budskapet under kvällen var också vikten av att det uppstår en relation mellan entreprenören och investeraren.

– Det tar tid att bygga en relation och du som entreprenör måste kunna visa att du kan leverera. Det är ett relationsbygge på hög nivå som krävs för kanske kommer vi att jobba ihop i fem, sex år, säger Miriam Grut Norrby.

– Det är viktigt att ge varandra förebilder och visa upp dem. Berätta om de success stories som ni har, ger Miriam Groth Norrby som ett råd till startupscenen i Umeå.

– Det här är en bra startpunkt för er i Umeå. Det är viktigt att entreprenörer får dela tid och erfarenheter med varandra, säger Magnus Wiberg.


Text och foto: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag