Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Foto: Jonas Borg

Plakat och Heja! visar var byrån ska stå

Umeåbyråerna Plakat och Heja! vann två klasser vid galan Gyllene Hjulet. Samarbetet kring brandvarnarkonserten Firealarms and Orchestra resulterade i priserna Årets mest kreativa lösning och Årets event B2C.

Gyllene Hjulet är den svenska event- och sponsringsbranschens stora gala, som i år avgjordes för 16:e gången. Totalt 119 tävlingsbidrag skickades in till årets gala. Länsförsäkringar Västerbotten med byråerna i arbetsgruppen var galans stora vinnare, ingen annan kammade hem två priser.

Dessutom stod de för kvällens största vinnargäng. Hela Heja! samt representanter för Länsförsäkringar Västerbotten, John Doe Worldwide, Plakat och Norrlandsoperan var på plats och tog emot priserna under stort jubel.

– Fantastiskt roligt! Vi gav, på ett nytänkande sätt, brandvarnaren den uppmärksamhet den förtjänar, säger Per Lindgren, kreativ ledare på Plakat.

Eko över landet

– Det känns jättekul! Jag är så grymt stolt över det här gänget, säger Mattias Önell, vd för Heja!.

Kampanjen skapades åt Länsförsäkringar Västerbotten för att få fler att brandsäkra sina hem, bland annat genom att skaffa eller se över brandvarnare, ordna brandfilt eller släckare. Kampanjens mest spektakulära inslag var verket "Firealarms and Orchestra", som framfördes i december i fjol av Norrlandsoperans symfoniorkester förstärkt med 30 brandvarnare, fyra sirener och två mekaniska klockor.

Konserten sändes i Sveriges Radio P2, och eventet uppmärksammades bland annat i TV4:s Nyhetsmorgon, Metro och SVT.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag