Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Prisat it-företag med Insikt

Satsningen på beslutsstöd och den egenutvecklade produkten Insikt har lett till stora framgångar för it-företaget Trimma, som nyligen tilldelades Umeå kommuns företagspris. Vd Andreas Forsberg berättade vid Morgonpasset den 5 december om resan så här långt.

It-branschen i Umeå är het. På sju år har det tillkommit 80 företag och anställts närmare 800 personer. Trimma har sedan starten 2003 ökat från 5 till 33 medarbetare. Företaget, som aldrig uppvisat ett minusresultat, hade i fjol en omsättning på 33,4 milj kr och vinsten var hela 9 milj kr.

Trimmas huvudprodukt Insikt hjälper företag och myndigheter genom att på en plats ge åtkomst till data för resultatuppföljning, budget, prognoser, lönsamhetsanalyser med mera. Som Andreas Forsberg konstaterade vid Morgonpasset, är den vanliga samlande benämningen ”business intelligence”.

– Vi kallar det för beslutsstöd. Trots att vi verkar i it-branschen, brukar vi alltid använda svenska begrepp.

Köpte koden

Före Trimmas bildande arbetade Andreas Forsberg vid ett företag verksamt inom hårdvara och affärssystem. Det stora lyftet kom 2001, när företaget fick hjälpa Bostaden med att utveckla ett verktyg för analyser och rapporter. Det skulle kunna hämta data ur olika källor och möjliggöra återrapportering.

– Vi satt ett år och utvecklade Insikt, alltså det som skulle bli vår huvudprodukt.

Andreas och några av kollegerna sade upp sig från sin arbetsgivare och bildade Trimma. Det nya företaget köpte loss koden från Bostaden, eftersom de såg värdet för fler kunder.

Måste lära sig branschen

Efter en tuff tid med mindre strökunder och hårt arbete har utvecklingen varit väldigt positiv för Trimma. Företaget började med att söka sig till bolag som liknade Bostaden, exempelvis andra fastighetsbolag och andra kommunala bolag. Kundstocken har vuxit från ett till 150 företag.

– Vi har vuxit från Umeå och sökt oss ut. Kanske det viktigaste är att lära sig branschen och förstå dess behov och villkor. Förutom fastighetsbolag har vi också flera livsmedelsproducenter som kunder.

Umeå har kompetensen

Andreas Forsberg delar vd-skapet med andra uppgifter, bland annat är han marknadschef 25 % av sin arbetstid. Och den tiden har blivit rätt många timmar genom åren.

– För att få andra att jobba hårt, måste man själv göra det.

Trimma består av en marknadsavdelning, en utvecklingsavdelning och en konsultavdelning. Företaget har startat filialer i Sundsvall och Göteborg, men grundtanken är att fortsätta växa i Umeå.

– Här har vi väldigt god tillgång till kompetenta personer och mycket liten personalomsättning.

Roliga aktiviteter

Alla är utbildade vid Umeå universitet, som håller en hög nivå inom datavetenskap. Målet är att få alla medarbetare involverade i bolaget, bland annat genom kunskap om företagets mål och var man planerar att vara om 2 och 5 år.

Andra samlande aktiviteter är att också ha roligt tillsammans, om det så är en kryssning på Medelhavet eller en resa till Island.

– Man vill gärna fira tillsammans när det gått bra. Vi försöker också att vara en attraktiv arbetsgivare, efterfrågan på kompetens är så hög att man måste jobba på det här viset.

Ny nisch

Nyckelkunder genom åren är bland andra Bostaden, Hägglunds Drives (numera Bosch) och LKAB. Uppdrag för dessa har väckt uppmärksamhet och banat väg till nya kunder. Två av dem är Norrmejerier och Polarbröd, som båda får överblick över bland annat hur mycket de säljer, kostnadsutveckling och hur produktionen flyter.

Trimmas ägare har fått förfrågningar om att sälja företaget, men de sätter ett högt värde i att jobba åt sig själv. Vid Morgonpasset nämnde Andreas Forsberg också litet om företagets framtid.

– Jag tror att vi kommer att fortsätta att växa. En ny nisch för oss är statliga myndigheter.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag