Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

SM-veckan i Umeå gav 30 miljoner

SM-veckan i Umeå blev en riktig publikfest. Rapporten från Handelns Utredningsinstitut (HUI) visar att hela 44 000 unika besökare fanns på plats för att uppleva arrangemanget och totalt genererade SM-veckan ett turistekonomiskt värde på över 30 miljoner kronor.

– SM-veckan i Umeå var det definitiva genombrottet för vinterveckan, både turistekonomiskt som medialt men framför allt publikt. Vi har aldrig sett så mycket åskådare på arenorna och den lösningsfokusering som Umeå visade upp, bland annat för att lösa snöbristen, visar att SM-veckan verkligen engagerar, säger Patrik Wigelius, marknadschef, Riksidrottsförbundet.

–Vi ser att SM-veckan har gett Umeå en otrolig boost som idrotts- och evenemangsstad. Evenemanget blev väldigt uppskattat bland arrangörer, tävlande, publik, samarbetspartners och andra aktörer som på olika sätt varit involverade. Nu, mer än en månad efter SM-veckan, möts jag fortfarande av spontana kommentarer från människor jag aldrig tidigare träffat som säger positiva saker om Umeås SM-vecka, säger Outi Krekula, projektledare SM-veckan, Umeå kommun.

Rekordmånga besökare

SM-veckan i Umeå besöktes uppskattningsvis av 44 000 unika besökare – mer än dubbelt så mycket som de tidigare värdstäderna Falun (17 450 besökare) och Östersund (19 500 besökare). Sett till antal besök (ej unika) uppgår siffran till hela 92 000.

– Inramningen på arenorna blev verkligen jättehärlig med så många besökare. Det är någonting som inte minst de tävlande och arrangörerna har lyft fram som en stor framgång för att få den känsla man hoppats på kring evenemanget och för att synliggöra sin idrott. Att det var väldigt mycket människor i omlopp syns inte minst på siffror för den turistekonomiska omsättningen, säger Outi Krekula.

30 miljoner i turistekonomiskt värde

Det totala turistekonomiska värdet av SM-veckan i Umeå beräknas till dryga 30 miljoner kronor.

–Jag gissade på 20 miljoner i höstas. Med facit i hand var det lågt tilltaget. Det här visar att Umeå har ett attraktivt utbud i staden och det stärker oss som besöksmål, säger Roland Carlsson, näringslivschef, Umeå kommun.

Även medialt har evenemanget inneburit ett stort värde för Umeå, då annonsvärdet räknas till cirka 63,5 miljoner kronor och sändningarna i SVT hade höga tittarsiffror. Toppnoteringen 755 000 samtida tittare nåddes under söndagens finaler i skidsprinten.

Värdskapet hyllas

En annan aspekt av evenemanget som verkligen fungerade bra var det värdskapet som visades upp. 95 % av de som besökte SM-veckan svarade att de upplevde bemötandet på arenorna bra eller mycket bra.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag