Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Studenterna på kommunikationsbyrån Enklast hjälper till med kampanjen på Snapchat.

Snapchat ska marknadsföra Umeå

Visit Umeå tar hjälp av Snapchat och studenter för att visa upp Umeåregionen på nya sätt under sommaren. Idén är att marknadsföra regionen som befolkningen själva upplever den.

Agents of Umeå är namnet på kampanjen som startar 13 juni och pågår under hela sommaren. På hemsidan för Agents of Umeå ska det gå att ansöka om att bli en agent och där kommer även bilder och filmer från de olika agenternas tid på Snapchat att visas upp.

– Syftet med kampanjen är att engagera lokalbefolkningen till att sprida sin egen bild av Umeåregionen men också att nå ut till den yngre målgruppen som finns på Snapchat. Det är en snabbt växande marknadsföringskanal där vi ser en god möjlighet till att vara personliga och bygga värdefulla relationer med vår publik, säger Hanna Sondell på Visit Umeå.

Samarbete med studenter

Kampanjen är ett samarbete mellan Visit Umeå och den studentdrivna kommunikationsbyrån Enklast som har höga förhoppningar på kampanjen.

– Vi tycker att det är en rolig idé där fokus ligger på att visa upp sin egna version av Umeå. Det kan vara allt från ett ruffigt hak någonstans i stan till ett smultronställe ute på landet. Här i Umeå gör vi saker lite annorlunda, och det är vi stolta för, säger Linnéa Forssell, projektledare Enklast.

Mer information:

Läs mer på www.agentsofumea.com

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag