Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Peter Gullander och Lina Normark från Inlandsinnovation lyssnar på entreprenörer som kommit till träffen i Umeå. Till höger Roger Vikström från Kittelfjäll Utveckling, ett bolag som Inlandsinnovation investerar 25 miljoner i.

Söker fler bolag att investera i

Med en kassa på två miljarder att investera i nya bolag söker statliga riskkapitalbolaget Inlandsinnovation nya entreprenörer att investera i. I mitten av maj besöktes Umeå dit närmare 25 företagare kommit för att få en första kontakt med investerarna.

Brist på kapital är ett hinder för många företag som vill växa. Det vill statliga riskkapitalbolaget Inlandsinnovation råda bot på. Med ett kapital på två miljarder att förvalta har investeringar sedan starten för tre år sedan gjorts på cirka 700 miljoner kronor varav 72 miljoner i Västerbotten. Sammanlagt har 470 förfrågningar lett till 47 investeringar.

Bland företag i Västerbotten som Inlandsinnovation investerat i finns Limes Audio, Smartplanes, Nuiteq, Tempus och Digitala tillväxtkassan i Umeå.

Söker fler investeringar

– Vi har kommit en bit på väg, men vi vill göra fler investeringar. Därför vill jag och mina kollegor på Inlandsinnovation träffa fler företag som har ambitionen att växa, säger Peter Gullander, VD för Inlandsinnovation när han kommer till Umeå för att träffa entreprenörer.

Till träffen i Umeå har omkring 25 företagare kommit för att få veta mer och ta en första kontakt som kanske kan leda till en större investering. Men för Inlandsinnovation handlar det inte om att bara pytsa ut pengar, investerarna har som mål att följa företagen nära under flera år.

– Man kan säga att det blir som ett bröllop. Man gifter sig, kanske inte för livet, men det blir ändå för en åtta, tio år som man tillsammans ska bygga ett bolag, förklarar Peter Gullander.

Entreprenören viktig

Processen fram till en investering är noggrann. Det handlar om miljontals kronor och det är viktigt att det finns både en bärande idé och en entreprenör att satsa på.

– Först tittar vi på affärsidén, på produkten eller tjänsten, om den är nydanande. Sedan tittar vi på entreprenören bakom och sedan på marknaden och affärsmodellen, säger Peter Gullander.

Ofta är entreprenören viktigare än en bra affärsidé. Därför är samtalet viktigt och under informationskvällen sätter sig Peter Gullander och de övriga investerarna i smågrupper med entreprenörerna. Här ska alla få en chans att presentera sig och ställa frågor.

Lära känna varandra

Det kan ta många försök innan en entreprenör lyckas och under vägen kan affärsidén och affärsmodellen ofta förändras i mötet med blivande kunder. Därför är det viktigt att lära känna varandra, betonar Gullander. Det kan ta mellan tre och sex månader innan man påbörjar en diskussion och investerar.

– Entreprenörer är ju lite speciella, de kan gå genom väggar. Men alla är olika, det finns ingen ensam egenskap man kan leta efter, säger Peter Gullander.

Men två egenskaper som han lyfter fram är orädsla och driv.

– Det vi nu är ute efter är entreprenörer som kanske inte riktigt tänkt på riskkapital som investering, förklarar han.


Text och foto: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag