Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Tonteknik

Soundet på Tonteknik i Umeå ljuder världen över

På Tonteknik startade Refused sin väg till en världspublik. Musikstudion i Umeå är lika självklar såväl för andra lokala storheter som för utländska band, som säljer 100 000-tals skivor.

Efter över 30 år i branschen har Tontekniks ägare Pelle Henricsson kommit dit han vill vara. Han gör bara de jobb som han verkligen känner för.

— Jobb som ger både okej med pengar och bra musik, säger Pelle.

Hans arbetskapacitet har bara de senaste 14 månaderna, alltså sedan flytten av studion hem till villan, lett till 17 album och en singel. Utöver lokala artister som Brita Kristina, Anna Hamilton och Cult of Luna har två brittiska band och ett från Moldavien spelat in i studion.

Umeås första punksingel


En studiomixer är utrustad med 24 eller fler kanaler, men Pelle Henricsson har alltid haft en "one track mind" när det gäller sitt yrkesval. När han 1979 flyttat till Umeå för att spela trummor i Kylans Rockorkester, knackade han på dörren till nystartade Tonteknik.
Ägaren Per Sörlin lät Pelle frilansa.

— Mitt första producentuppdrag var en skiva med Anders Ångest. Umeås första punksingel.
Ganska snart hade Pelle också startat skivbolaget FEST. Sammanfattningen av 1980-talet var att studion "kämpade på och fick också göra en massa roliga grejor".

Refused banade väg


Riktig fart tog det i början av 90-talet, då Umeåbandet Meshuggah fick ett kontrakt.

— Det var första steget för både dem och mig att komma ut, säger Pelle, som tog över studion 1993.

Bredden för Tonteknik blev nästan total. Popmusik för den svenska marknaden, metal för Mellaneuropa och hardcore för USA. Pelle Henricsson gjorde också den första av hittills sju Japanresor för producentjobb.

Ännu större genomslag blev det med Refused´s sista album "The shape of punk to come".

— Då började den riktiga resan runt jordklotet för min del. Band från USA och England upptäckte det som är Tontekniks signum; trumljud som både svänger och låter aggressivt.

Finansierar en del


Många av de skivor som Pelle nämner är helt okända för en svensk publik. Ändå är 110 000 sålda ex (alltså långt över svensk guldskiva) på tre månader sämst i den här högen...

För Tonteknik gick det spikrakt uppåt fram till 2007, då skivindustrin kapsejsade. Nu kan få artister räkna med att sälja några större mängder skivor i Sverige.

— Men man måste göra en skiva för att kunna göra en trovärdig Spotify-lansering. Man kan tro att det går att göra det i källaren, men studiomiljö behövs för att skivan ska hålla i längden.

Det är förstås kostsamt, så därför har Pelle Henricsson börjat med att gå in som finansiär.

— Det betyder också att jag jobbar lite mer, eftersom jag jobbar för mig själv.

Miljötänkande


På Tonteknik lyser flitens lampa med grön el. Här gäller vind- och vattenkraft, och all värme kommer från en värmepump. Pelle Henricsson sänker sin kopp med ekologiskt kaffe och förklarar helt kort:

— Man har ett arv att föra vidare till sina barn.

Liknande tankar har lett till att mycket av byggnadsmaterialet är återvunnet från den tidigare studion.

— Det handlar också om att jag vill ha kvalitet — och gärna historia.

Mer information:

Läs mer på Tontekniks webbplats.

Text och foto: Claes Björnberg, på uppdrag av Umeå kommun.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag