Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Sportswik kan vinna miljon i startup-tävling

Sportswik tar hem en av finalplatserna i Dagens industris startup-tävling. Umeåföretaget kan därmed vinna en miljon kronor och en resa till Silicon Valley i USA.

Sportswik stod som segrare bland sju av Umeås främsta startup-bolag när de igår tävlade om en plats i finalen i Di Digital Startup Tour. Finalen avgörs i Stockholm den 8 december då Dagens industri ska kora Sveriges mest lovande techbolag. I potten ligger en miljon kronor till vinnaren samt en resa till startup-miljön i Silicon Valley, USA.

Glada segrare

Efter segern, där både juryn och de närmare 200 i publiken fick vara med och rösta, kunde en mycket glad Martin Wiklund, grundare av Sportswik, fira med de övriga medarbetarna i företaget.

– Publiken och juryn gillade vår pitch. Det känns jättebra, säger Martin Wiklund när han i vimlet efter prisutdelningen kommer ner från scenen med diplom i handen.

– Nu får vi en bra synlighet i finalen där vi kör samma upplägg. Det är alltid bra att synas och få spridning. Att investerarna som är här ikväll också får kännedom om oss är naturligtvis bra, fortsätter Martin Wiklund samtidigt som han betonar vikten av att lära sig saker i sådana här sammanhang.

– Man lär sig alltid mycket av att prata med smarta människor och det är investerare oftast, säger Martin Wiklund.

Stark presentation

Juryn bestod av ett helt koppel erfarna investerare från riskkapitalbolag som Northzone, MOOR, Industrifonden, EQT Ventures och Bonnier Growth Media. Aurore Belfrage från EQT Ventures var en av de mer aktiva i juryn som gick in med tuffa frågor till alla tävlanden. Hon menar att en stor anledning till att Sportswik tog hem finalplatsen beror på att grundaren Martin Wiklund gjorde en så stark presentation inför juryn och publiken.

– Sportswik var inte nödvändigtvis mycket bättre än de övriga bolagen, för många var bra. Men hans kraft gör, tror jag, att han har förmågan att bygga någonting, säger Aurore Belfrage.

Berätta historien

– I en sådan här tävling, där publiken är med och röstar, är det viktigt att kunna berätta historien på ett sätt som gör att folk vill vara med på resan. Det behövs en förmåga att sälja drömmen och visionen, att skapa en resa där vi och publiken, även om vi inte kände till bolaget, fattar vad de ska göra och blir entusiastiska och engagerade. Hans uppdrag är att engagera anställda, media, användare och investerare. Och han har det, säger Aurore Belfrage.

Final i Stockholm

I deltävlingen i Umeå deltog, förutom Sportswik, Smart Video, Zunzun/Shimmercat, Thingmap, Elastisys, Infobaleen och Content Central. Di Digital Startup Tour arrangeras av Di Digital och Nordic Tech List. Efter deltävlingen i Umeå går nu turnén vidare till Göteborg, Linköping, Malmö och Stockholm. Finalen äger rum i Stockholm den 8 december.

 

Text och foto: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag