Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Bilden visar en skärmbild från Robbery Bob, spelet som slagit stort i Kina.

Skärmbild från Robbery Bob, spelet som slagit stort i Kina.

Succé i Kina för spelföretag från Umeå

Kina är världens största marknad för mobilappar. Nu har Umeåföretaget Level Eight tagit sig in på denna enorma marknad.

Med över en miljard mobila telefoner och läsplattor utgör Kina en enorm marknad för apptillverkare. Hur du än mäter slår Kina det mesta, visar en rapport från App Annie. Av alla intäkter i världen från mobilappar finns 25 procent i Kina. Sista kvartalet av 2017 ägnade kinesiska appanvändare över 200 miljarder timmar på mobilappar, vilket är 4,5 gånger mer än andra starka marknader för mobilappar som Indien, USA, Brasilien och Ryssland.

På denna världens största marknad för mobilappar har nu Umeåföretaget Level Eight tagit sig in. Patrik Knutsson, vd för Level Eight, berättar att senaste helgen klättrade Umeåföretagets spel Robbery Bob: Man of Steal upp på en sjätte plats som mest nerladdade mobilspel (iOS) i Kina.

Varför klättrar ni så starkt i Kina?

– Det kan bero på flera saker. Vi har bland annat arbetat mycket med att optimera Robbery Bob på olika sätt, vilket bland annat gett fler spelare i Asien på Android. I vanliga fall brukar en promotion på App Store vara en stor anledning till att nedladdningarna ökar markant men för Robbery Bob: Man of Steal vet vi fortfarande inte exakt vad som hänt, berättar Patrik Knutsson.

– Kina är en komplex marknad och mobilanvändarna har många appar att använda sig av som i sin tur länkar till App Store. Vad vi kan se kommer flertalet nya användare från en sån app men troligtvis har en större influencer också spelat Robbery Bob och på så sätt väckt folk intresse. Oavsett välkomnar vi alla våra nya spelare, fortsätter han.

Kommer det att innebära extra satsning för er på Kina?

– Kinas mobilspelsmarknad är spännande och med kommande spel så satsar vi på att vara ännu mer synliga där.

Innebär det ökade intäkter?

– Ja, det har tillkommit en stor mängd nya spelare och det påverkar intäkterna positivt, berättar Patrik Knutsson.

Ser ni en fortsättning på detta Kinaäventyr?

– Det var en trevlig överraskning att helt plötsligt bli så populära i Kina. Vi var inte beredda på det och hoppas så klart att trenden håller i sig. Just nu jobbar vi med två spelprojekt och det här har förhoppningsvis öppnat upp dörrarna för oss att nå ut mer i Kina i framtiden när spelen släpps.

 

Text av: Mikael Hansson, Uminova Innovation.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag