Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Umeå är Sveriges bästa platsmarknadsförare

I samband med Placebranders day i Åre den 2 oktober tog Umeå emot priset som Sveriges främsta platsmarknadsförare, Placebrander of the year 2014.

Platsmarknadsföring handlar om att stärka varumärket för en specifik plats. För att lyfta goda svenska exempel instiftades priset Placebrander of the Year 2013. Juryn som består av starka profiler inom platsmarknadsföring gav Umeå priset för sitt arbete med den internationella turnén och konsttävlingen Caught by [Umeå] som har genererat rejält med uppmärksamhet kring Umeå som europeisk kulturhuvudstad 2014.

– Kampanjen blev en succé och fungerade som ett perfekt inledning av kulturhuvudstadsåret. ”Ni ligger långt uppe i norr, och ingen har hört talas om Umeå”, sa juryn som tilldelade Umeå kulturhuvudstadsåret. Efter det har vi jobbat med att sprida ordet bland annat genom Caught by [Umeå]-turnén till sju europeiska städer. Omkring 70 miljoner hörde talas om Umeå tack vare turnén och vi hade 55,000 personliga möten med européer. På flera listor över världens hetaste besöksmål i år placerade sig Umeå i toppskiktet, säger Marie-Louise Rönnmark, kommunalråd i Umeå och ordförande i kulturhuvudstadsutskottet.

Samarbete mellan många

– Det är fantastiskt roligt att Umeå tog hem priset! Caught by [Umeå]-kampanjen var ett samarbete mellan många aktörer och alla som arbetat med kampanjen kan ta åt sig äran, säger Elisabeth Lind, kommunikationschef på Umeå2014.

– Vår intention med kampanjen var att visa upp Umeå som den progressiva stad vi är, vilket vi lyckades med, Det här ger oss ett gott självförtroende att fortsätta vårt arbete med att stärka attraktionskraften för Umeå som plats. Umeå tävlar mot hela världen när vi ska locka till oss nya invånare, studenter och företag som är viktiga för stadens tillväxt, en tillväxt som ligger till grund för ett gott samhälle, säger Anna Olofsson, Marknadschef på Umeå kommun och ansvarig för Umeås platsmarknadsföring.

Bakgrund till kampanjen

För att skapa en större uppmärksamhet för Umeå som europeisk kulturhuvudstad 2014 lanserades projektet Caught by [Umeå], där hela Europa kunde delta i utformningen av Umeå2014. Förutom beställarna Umeå2014/Umeå kommun och VisitSweden, hubudbyrån H+K Strategies och eventbyrån Baluba ingick bland annat Umeå universitet, Samelandsresor, ICEHOTEL, Sámi Duodji och Måltidsvision i projektet.

Projektet bestod av två delar, en konsttävling och en europeisk turné till sju städer. Konsttävlingen, Artists Caught by [Umeå], bjöd in kreatörer från hela världen att genom foto-, film- eller designbidrag tolka Umeå och norra Sverige. En europeisk expertjury valde ut 64 semifinalister, som allmänheten sedan fick rösta på. Bidragen med flest röster gick till final. Finalbidragen visades på den europeiska turnén och kan ses digitalt på www.caughtbyumea.se.

Den europeiska turnén besökte Köpenhamn, Warszawa, Amsterdam, London, Paris, Barcelona och Hamburg. Turnéns kärnpunkt var en eventhubb och en samisk tentipi där besökarna bland annat bjöds på matupplevelser, musikframträdanden, konstvernissage, samiska inspiratörer och isskulptur.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag