Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Bild från prisutdelningen på Spinngalan. Från vänster; Sara Stenberg, kommunikatör Umeå kommun, Peter Nordenqvist, projektledare Plakat, Tamara Spric (V), kommunalråd Umeå kommun och Jakob Mjöbring, strateg Plakat.

Umeåbyrån Plakat dubbel vinnare

Kommunikationsbyrån Plakat i Umeå tog hem två priser på lika många dagar. Dagen efter att vunnit i Guldfyren tog byrån också hem ”SM i pr”, det vill säga guld på Spinngalan.

I kväll blev Plakat bäst i Sverige i sin klass då byrån tog hem guldet på Spinngalan som firades på restaurang Tolv Stockholm. Kampanjen som belönats med pr-branschens finaste pris handlar om lyfta upp frågan om ekonomisk ojämställdhet på agendan och hjälpa Umeå kommun att uppnå sitt mål för jämställdhet.

Anna-Karin Nilsson, vd på Plakat, är förstås nöjd med att byrån slagit den svenska pr-eliten bidrag och den enda vinnande byrån norr om Stockholm.

– Vi känner helt enkelt en otroligt skön medvind just nu.

”Modiga kunder”

Dagen före Spinngalan var Plakat en av byråerna som kammade hem Guldfyren vid en gala i Skellefteå. Plakat hade tillsammans med byråerna John Doe och Heja skapat den vinnande kampanjen ”Nu brandsäkrar vi Västerbotten” på uppdrag av Länsförsäkringar Västerbotten. Plakat var nominerat även för Umeå kommuns jämställdhetskampanj.

– Det här är ännu ett bevis på att kreativa kampanjer som verkligen sticker ut, med modiga kunder som beställare, både ger tydligt resultat och belönas av experterna, säger Anna-Karin Nilsson.

– Det är också kul att Länsförsäkringar Västerbottens ambitiösa satsning på att göra länet brandsäkrare vinner pris här på hemmaplan, säger Ingrid Widing, projektledare på Plakat.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag