Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Umeåbyrån Plakat kan få pr-pris

I rekordhård konkurrens har Umeåbyrån Plakat nominerats i Spinn 2013 – tävlingen som kan beskrivas som SM i pr. Byrån har på uppdrag av Umeå kommun utformat en kampanj med syfte att skapa debatt om den ekonomiska ojämställdheten.

Den svenska pr-branschens tävling Spinn firar i år tioårsjubileum och slår samtidigt rekord med 185 inskickade bidrag, jämfört med förra årets 162. Antalet tävlande byråer är också fler än någonsin, 40 byråer har skickat in bidrag, jämfört med 34 förra året.

– I denna tuffa konkurrens har vi nu lyckats markera vår plats bland landets allra främsta prbyråer och påmint om att vi gör kampanjer av högsta klass även här i Norrland och Umeå, säger Jakob Mjöbring, pr-konsult på Plakat.

– Det är särskilt roligt – och viktigt – att Umeå kommuns ambitiösa arbete för en ökad jämställdhet mellan kvinnor och män får stor uppmärksamhet ute i landet.

Nationellt genomslag

Kampanjen som ligger bakom Plakats nominering lyfter frågan om ekonomisk ojämställdhet som ett led i Umeå kommuns arbete för att uppnå sitt mål för jämställdhet. Skillnaden mellan kvinnors och mäns löner hamnade i fokus tack vare kampanjen, som nådde ut till miljontals svenskar på ett kostnadseffektivt sätt, via de nationella mediehusen.

– Vårt syfte var att skapa debatt om kön och ekonomi, vilket vi också lyckades med. Vi hade ett bra samarbete med Plakat, och byrån förtjänar verkligen att uppmärksammas, säger Tamara Spiric, kommunalråd tillika ordförande i Umeå kommuns jämställdhetsutskott.

Prisutdelningen i tävlingen Spinn 2013 sker på Spinngalan i Stockholm den 21 november. Plakat har nominerats i klassen Årets Samhällsinformationskampanj.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag