Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Harmoni och övergångar mellan ytor var en av uppgifterna som Mikael Lugnegård gav det indiska designteamet. Här en pickup som Lugnegård skissade live i Photoshop på plats inför deras blickar. Bild: Mikael Lugnegård

Umeådesigner inspirerar indiska formgivare

Mikael Lugnegård, designer i Umeå, har just kommit hem från en fyra dagars inspirationsworkshop hos biltillverkaren Mahindra i Mumbai, Indien. Men han var inte där som deltagare i workshopen, tvärtom, det var Mikael som skulle leda den.

– Jag har haft kontakt och förhandlat med Mahindra i åtta månader. De ville att jag skulle komma och inspirera deras designteam och ge dem nya inputs, berättar Mikael Lugnegård när vi slår oss ner för en fika i restaurangen på Konstnärligt campus i Umeå.

Det är här, på den prisbelönade Designhögskolan, som Mikael Lugnegård spenderar sin tid under vårterminen 2015 som student. Han har i många år varit etablerade designer och formgivare av konceptfordon och egentligen var han klar med Designhögskolan, han lämnade den för åtta år sedan.

Men det där sista examensarbetet blev aldrig av, och eftersom Mikael har haft fullt upp med egna designarbeten under åren som gått trodde han inte heller att han någonsin skulle få ut en färdig examen. Men inför 2015 föll några pusselbitar på plats, så den här vårterminen är Mikael Lugnegård student igen.

Utvald bland designers

Det innebär självfallet mindre utrymme för jobb i egna firman, men att leda en fyra dagars inspirationsworkshop för ett av Indiens främsta designteam kunde han bara inte tacka nej till. Resan lyckades han tajma in dagarna innan han vårterminen på Designhögskolan började.

När han dessutom fick höra att Mahindra valt honom före en designer som Jason Castriota, som formgett Ferrari och Maserati Birdcage 75th och dessutom varit designchef hos SAAB Automobile, kände han att det var helt rätt att ta sig tiden att åka till Mumbai.

– Men oj, vilken prestationsångest jag fick, erkänner Mikael Lugnegård.

Utmaning

Uppgiften låter enkel när han beskriver det: ”Kom och visa spännande renderingstekniker i Photoshop”. Men den som prövat skissa digitalt någon gång i Photoshop inser snabbt att det var en utmaning, särskilt när det handlar om att visa tekniker live inför några av Indiens främsta bildesigners.

– Vi började med enklare skisslektioner och ökade nivån eftersom. Fälgar. Strålkastare. Pickuper. Suvar. Jag försökte lära dem tekniker som är produktionsvänliga, sådant som går att plocka upp direkt, berättar Mikael Lugnegård om arbetet med de två designavdelningarna med 15 formgivare i varje som väntade på honom.

– Men de var också sugna på att få något som var mer konstnärligt och inte bara produktion.

Komplex design

Bildesign handlar om att få komplexa ytor att stämma med varandra. Ledordet som Mikael Lugnegård hade fått var ”resolve surfaces”, ungefär formge ytor. Det blev till tio lektioner med tekniker för ljuskällor, hur former kan beskrivas i 2D, grundläggande ljussättning, hur perfekta reflexer i Photoshop kan bygga upp volymer. Hur harmoni skapas i övergångar mellan ytor.

– Jag har inte sålt den här tjänsten aktivt tidigare, men när jag ser att det tas emot väldigt positivt och att jag klarar av att göra det på den här nivån så kanske jag kan pitcha in det hårdare, säger Mikael Lugnegård.

Men nu först är allt fokus på examensarbetet. Det innebär att Lugnegård kommer att lämna fordonsdesign för några månader. Han bär på en idé om att skapa något som kan underlätta eftersök av försvunna människor. Han vill inte berätta för mycket om det, men visst märks det att han kommit långt i skisser och tänkande. I juni 2015 lägger han fram sitt arbete. Då får vi se vad som kommer ut ur hans designlåda kring det området.


Text: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag