Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Umeåfestival för folket – av folket

”Hur stor musikfestival kan vi skapa i Umeå?”, var frågan vid Morgonpasset den 3 oktober. Målet för U x U (utläses ”You by you”) är 20 000 besökare, berättade initiativtagaren Victor Hillebjörk. Men någon absolut gräns finns inte – storleken och även innehållet bestäms av publiken.

U x U är musikfestivalen som ska bli en höjdpunkt under Kulturhuvudstadsåret 2014. Ambitionerna är höga, konstaterade Victor Hillebjörk:

– Få festivaler har uppnått 20 000 besökare det första året. Way out west kom upp till drygt 17 000.

Det som talar för att U x U lyckas med det omöjliga är en unik modell. Publiken bjuds in för att finansiera festivalen. I gengäld har varje biljettköpare chansen att påverka vilka akter som ska framträda. Även längden på festivalen, som än så länge bara har ett startdatum: 19 juli nästa år.

Fram till den 31 oktober säljs så kallade ”co-founderbiljetter”, alltid billigare än ordinarie festivalpass. Varje biljettköp förlänger festivalen med 15 sekunder.

Några artister klara

När Victor Hillebjörk började prata, hade 1 448 biljetter sålts. Och det på endast fem dagar. ”Klart över förväntan”, tycker Victor själv, och en av Morgonpassets besökare såg till att under pågående föreläsning höja siffran till 1 450, genom att köpa två biljetter via webben.

De första 150 biljetterna, som kostade från 1 till 150 kronor, såldes på 4 minuter. I skrivande stund är priset för en co-founderbiljett 620 kronor.

– Man köper inte grisen i säcken. Vi har bokat några artister, vars gager är säkrade.

Två av dem är Laleh, som inte behöver presenteras närmare, och Mac Miller. Den sistnämnde har lagt ut en låt på Youtube, som visats 85 miljoner gånger.

Möjligheter att påverka

Som hjälp för publiken har festivalledningen engagerat åtta handplockade konstnärliga ledare, curatorer.  Cleo, Dennis Lyxzén och Thomas Hedlund är några av dem.

– Det är intressant att Umeå, Norrlands största stad, inte har någon festival. Jag tror att nyckeln för att lyckas är att bjuda in aktörer från den lokala scenen.

Men även curatorerna är till viss del i händerna på publiken. På festivalens hemsida, uxufestival.com, kan besökare dra i reglage för att styra över hur mycket inflytande varje curator kommer att få. Hemsidan har också andra funktioner, som möjlighet att göra en önskebokning och bidra ekonomiskt eller som volontär. Det går också att köpa en Lifetime ticket, som ger inträde till alla kommande festivaler. För målet är att U x U ska bli årligt återkommande.

Naturliga ambassadörer

Den unika finansieringsmodellen utmanar festivaldöden, enligt Victor Hillebjörk.

– Det är tråkigt att komma in på festivaldöden, med den är tyvärr ett faktum.

Tidiga bokningar, och artister som blivit dyrare för att de måste kompensera för minskad skivförsäljning, gör att arrangörer möter höga kostnader långt i förväg. Större delen av intäkterna är dock ett frågetecken fram till själva festivalen.

– Som arrangör bli man väldigt sårbar. Vårt mål är att sälja 50 procent av biljetterna fram till sista oktober. Jag tror att många vill gå in i tidigt skede, så det borde gå. Först efter oktober kommer vi att engagera de riktigt stora artisterna.

– Vi har över 1 400 köpare sedan i lördags, och de vill förstås att det ska bli 1 400 till, och så vidare. Biljettköparna blir naturliga ambassadörer, det är själva marknadsföringsidén.

Transparens

Klart är att festivalen kommer att hållas i Hedlundadungen, med entrén till vid minigolfbanan. Inom området finns bland annat en stor yta med plats för 21 000 personer och en hall som rymmer 7 000 i publiken.

När festivalområdet öppnas den 19 juli 2014 är det med riktigt professionella och erfarna krafter. Externa aktörer hyrs in för att sköta sådant som säkerhet och att hantera riktigt stora artister och deras krav. Precis som vid andra större festivaler, med andra ord. Men på andra sätt U x U skiljer ut sig, inte bara genom finansieringsmodellen utan också öppenheten kring ekonomi och annat.

– Så transparenta som vi har ingen varit tidigare, vad jag vet.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag