Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Isak Finér och Peter Lidström på COS Systems är nöjda över att företagets system används i Sydafrika för att bygga ut bredband.

Umeåföretag möjliggör fiberutbyggnad i Sydafrika

När bostadsområden får tävla mot varandra för att få bredband går utbyggnaden snabbare. Umeåföretaget COS Systems är med när förorter i Sydafrika blir uppkopplade.

Sydafrikanska bredbandsoperatören Vumatel har valt plattformen COS Service Zones från Umeåföretaget COS Systems för att snabba på utbyggnaden av bredband i Johannesburg och Kapstaden, Sydafrika. Sammanlagt rör det sig om över 40 förorter som ska få snabbare internet i den första etappen och under kommande år ytterligare 60.

– Vi följer med spänning utvecklingen för Vumatel. De har den erfarenhet som krävs för att verkligen lyckas i deras Fiber to the home-satsning och de har dessutom väldigt aggressiva tillväxtplaner, säger Isak Finér, sälj- och marknadschef på COS Systems.

– För oss på COS innebär det här att vi har etablerat oss på en ny kontinent och en väldigt intressant marknad. I Afrika talas det nu om ”the race to fiber up a continent”. Man kan tänka att det kommer gå betydligt snabbare där eftersom de knappt har någon befintlig koppartelefon- eller kabel-TV-infrastruktur som i stora delar av världen idag används för att leverera Internettjänster.

– Se bara vilket snabbt genomslag mobiltelefonerna fått i Afrika. Det är inte otroligt att vi kommer få se samma explosiva utveckling med fiber och då är vi givetvis väldigt glada att vara representerade med kunder på plats, säger Isak Finér.

Helt ny lösning

Traditionellt brukar bredband först grävas ner i backen och sedan, när all fiber är dragen, ställs frågan till de boende i området om de vill ansluta sig till nätet. Det här är en affärsmodell som är riskabel eftersom operatörerna inte säkert vet hur stor efterfrågan kommer att bli.

COS Systems har vänt upp och ner på utbyggnaden. Istället för att bygga bredbandet klart först, får de som bor i ett område via områdesspecifika webbsidor anmäla sitt intresse för internet. På så sätt kan operatören som ska gräva ner bredbandet få en direkt indikation om vilka bostadsområden som är hetast och var det blir mest lönsamt att starta en utbyggnad.

– Det finns inga andra verktyg som gör att du så snabbt kan planera och omprioritera utbyggnaden av bredbandet utifrån efterfrågan, kommenterar Niel Schoeman, vd för Vumatel, företagets val av COS Systems som partner.

Tävlar mot varandra

För att få många att anmäla sitt intresse för bredband finns tävlingsmoment inbyggt i COS Service Zones som innebär att bostadsområden, så kallade zoner, tävlar mot varandra för att visa störst intresse och därmed få bredband först.

Enskilda boende kan också bli så kallade champions som i sina kvarter och distrikt samlar grannar för att få dessa att anteckna sig för en uppkoppling.

Antalet anmälningar och intresset i varje bostadsområde presenteras kontinuerligt visuellt med diagram och kartor för att ge de boende en inblick i hur långt bort utbyggnaden kan vara.

COS Systems har idag kunder i tre världsdelar, förutom Europa och Afrika, också i USA, där tillväxten med nya kunder under senaste halvåret varit mycket hög. Bland annat så bygger Fiberspark, ett avknoppningsföretag från Cornell University, bredband i New York med hjälp av COS Service Zones.


Text och foto: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag