Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Isak Finér och Björn Wännman framför världskartan på COS Systems Umeåkontor. Affärerna i USA, Norden och Sydafrika prickas in på kartan så att alla kan se.

Umeåföretag tar hem USA-affärer

20 nya avtal med kunder i USA, och ytterligare tio på väg in. Umeåföretaget COS Systems har i höst fått ett stort genombrott på den internationella marknaden för bredbandstjänster.

Det är glada miner hos medarbetarna på COS Systems i Umeå. Hösten har inneburit ett rejält lyft för affärerna i USA. Nya kunder skriver avtal och många vill veta mer om det system för bredbandsutbyggnad som Umeåföretaget utvecklat.

Affärerna går så bra att de 17 medarbetare som sitter på Umestan i regementets gamla lokaler knappt hinner med. Isak Finér, sälj- och marknadschef, konstaterar att företaget behöver växa, inte minst på utvecklarsidan.

– Vi behöver nu fler duktiga utvecklare för att klara de kunder som kommer in. Vi har medvind på sälj och ska vi kunna ligga före konkurrenterna med ny funktionalitet behöver vi bli fler, säger Isak Finér.

Perfekt tajming

Tajmingen verkar vara perfekt för COS Systems. Överallt i USA grävs det ned fiber i marken för att ersätta den gamla tekniken som bygger på internet via kabel-tv eller trådlös kommunikation. Men att gräva ner fiber utan att veta hur många hushåll som vill ansluta sig kan vara en riskfylld investering. Det är här som COS Systems kommer in med sin produkt COS Service Zones. Med den kan internetleverantörer få en klarare uppfattning om vilka bostadsområden som bäst lämpar sig för en bredbandsutbyggnad och därmed bygga först där investeringen i den nya infrastrukturen blir mest lönsam.

För att nå nya kunder bland bredbandsleverantörerna i USA satsar COS Systems på mässor. Isak Finér räknar med att någon eller några från säljgruppen ska åka över till USA varje månad under närmaste tiden för att delta på någon mässa.

Mässor en viktig nyckel

Att mässor är viktiga fick de tydligt besked om i mitten av oktober. Isak Finér, Björn Wännman och Olof Mårs fanns då med vid en mässa i Las Vegas där de fick presentera företagets produkt under tio minuter på scen.

– Det gav ett otroligt gensvar. Efteråt ringlade sig kön lång till vår monter av alla som ville få en närmare demonstration, berättar Isak Finér.

– Vi signade sju kunder direkt på plats och tre till under de följande dagarna. Innan året är slut kommer vi att ha tio till, det är helt klart, fortsätter han med ett leende.

Hektiska veckor

Veckorna efter mässan har varit fortsatt hektiska med att följa upp mer än hundra mycket intresserade kontakter från bredbandsleverantörer. Det har inneburit många och långa samtal, ofta sent på kvällen eller in mot natten på grund av tidsskillnaden.

Ryktet om Umeåföretagets produkt COS Service Zones sprider sig nu. Inför kommande mässor har de fått förfrågningar om att inte bara finnas med i en monter utan också leda utbildningssessioner under mässorna.

– Det ger oss naturligtvis fantastiska möjligheter att bli än mer kända. Vi vet att när vi står på scen blir vi accepterade. För oss är det långsiktigt extremt viktigt. Det visar att arrangörerna tror på oss, säger Björn Wännman.

Fler länder på kö

USA är just nu den heta marknaden för COS Systems men i kikaren finns också andra länder. Redan har COS Systems kunder i Sydafrika och nu håller Kanada på att segla upp som en ny marknad.

– Vi har massvis med demos i Kanada. Det känns fantastiskt att ett litet företag från Umeå kan ge sig in i flera länder, säger Björn Wännman.

– Vi får nu verkligen vara med om en framgång men vi har också kämpat hårt för det. Nu har vi lyft, vi har hittat den där första vinden så nu är frågan bara hur högt det kan bära, säger Björn Wännman.


Text och foto: Mikael Hansson, InfoTech Umeå

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag