Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Stående: Andreas Sundgren, Brännland Cider, Darren Packman, Beer Studio, och Stephen Lynman, MinFarm.se. Sittande: Anna Hållsten och Anna Axelsson, Umeå matfestival.

Umeå har mycket på menyn

Umeå erbjuder lokalproducerade livsmedel, öl som bryggs hantverksmässigt och en internationellt hyllad iscider. En smakfull helhet som garanterat är inslag vid Umeå matfestival i september. Allt detta stod dessutom på menyn vid Morgonpasset den 8 maj.

Det finns en uppsida med att Andreas Sundgren inte gick vidare med planerna på att bli kock. Världen kan på ett sätt också glädjas åt att han visade sig vara bättre på att dricka öl än att brygga det, och att han ryggade inför tanken på att kliva upp klockan 5 för att mjölka getterna på den farm som alltså inte blev av. I stället driver han för tredje året företaget Brännland Cider, ”jag ville ha ett namn med prickar i”. Andreas betonar att det totalt saknas släktskap med den kolsyrade cidern.

– Den är alkoläsk. Iscider jäser man av ren äppelmust. Det är en ganska ung dryck, så jag hade turen att hitta en produkt som är ny på marknaden.

Framgångar på kort tid

Några barnsjukdomar har det blivit. Andreas Sundgren började med trädgårdsäpplen, men de är för sura. Så Andreas höjde blicken och hittade en söt cider i Kanada, som blev inspiration. Till en början fanns också ett mått av transpiration och kasserade omgångar. Men till slut fick man till en årgång om 450 flaskor 2012, som förra året växte till 9 000 flaskor.

– När jag berättade om iscider, fick jag höra ”kom tillbaka när du vill ha jobb”. Men iscidern har visat sig hålla måttet. Vi har fått in den på flera stjärnkrogar, och vi har distribution i Danmark och Tyskland. Nästa steg är att titta på Japan.

Västerbottnisk terroir

Hittills har företaget köpt äpplen från Skåne. Andreas har dock återigen trotsat huvudskakande skeptiker genom att planera för omfattande äppelträdgårdar i Västerbotten. Målet är 4 000 äppelträd till 2020.

– Det går, det gäller bara att hitta äpplen som går att odla här uppe. Vi vill skapa en västerbottnisk terroir, alltså att kunna uttrycka sådant som klimat, geologi och tradition i smaken.

Öl med passion

En annan eldsjäl är Darren Packman, ”ett verkligt ölfreak”. Han har startat Beer Studio, ett bryggeri som fångat upp det ökande intresset för hantverksöl.

– Öl är en av de mest missförstådda dryckerna. Hantverksöl är drycker som är gjorda av folk med passion, och som betyder något för både den som brygger och den som dricker. På Beer Studio är vi verkligen passionerade. Vi vaknar kl 5 och sätter i gång med arbetet.

Ambitionen är att vara experimentella. Efter en första lager har det blivit olika sorters ale.

Möjligen är Beer Studio också på väg att utveckla ordet ”sexpack” (eller kanske sexPack?).

– Det finns många fula öl, vi vill göra sexigt öl.

Kvalitet A och O

Darren Packman tycker att det saknas kunskap om öl. Beer Studio har därför en mission, nämligen att lära ut så mycket som möjligt.

– Öl är en lika komplicerad dryck som vin. Jag skulle vilja ta med er till bryggeriet, så att ni får se hela processen.

Darren förutspår att Umeå kan bli en verklig destination för mat- och dryckupplevelser. Han lutar sig bland annat tillbaka på den rika bryggeritraditionen i Umeå när han beskriver de planer som Beer Studio har för framtiden.

– Vi ska skaffa fler tankar och öka produktionen.  Kvalitet är viktigt för oss, utmaningen är att hålla en hög kvalitet över tid.

Lokalproducerat

Eftersom öl är en utmärkt måltidsdryck, passade det bra med att Stephen Lynman från MinFarm.se berättade om företagets arbete med att göra det enklare att handla livsmedel direkt från lokala bönder över nätet. – Det råder två paradoxala trender. Samtidigt som små gårdar har försvunnit av ekonomiska skäl, vill alltfler köpa lokalt. Man vet att djuren har det bra, och att man får en kvalitetsprodukt.

Informativ Facebooksida

MinFarm.se började med att undersöka utmaningarna för lokala livsmedel. Två av dem är okunskap bland konsumenterna samt de ekonomiska riskerna för producenten.

Även om man löser detta återstår det svåraste; logistiken, alltså att kunna leverera till kunden. MinFarm.se har under sex månader på Facebook samlat 5 000 gillare.

Facebooksidan försöker få folk att lära känna sina lokala gårdar. Där kan besökare beställa nyhetsbrev, se filmer om gårdarna och läsa om produkterna.

– Nu är det så många som köper lokalt att flera små gårdar börjar gå bra.

Regionens skafferi

Morgonpasset avslutades av Anna Axelsson och Anna Hållsten, två av initiativtagarna bakom Umeå Smakfestival som arrangeras i september. Anna A från Tiljan inledde:

– Vi måste förstås skapa en arena för alla fantastiska matkreatörer.

Drömmen om Umeå smakfestival började för flera år sedan. Den förlösande faktorn var att Staffan Ling sammanförde Axelsson med Hållsten, som jobbat med PR och kommunikation kring mat.

– 2014 är ett lämpligt år att starta eftersom mat är kultur. Bärande för festivalen är att vi har ett fantastiskt skafferi i den här delen av landet.

Matlagning, marknad med mera

Temat för festivalen är street food, kunde Anna H berätta. Från stadsbiblioteket till Rådhustorget kommer det exempelvis att finnas ett restaurangtält med bar och en scen med lättsam underhållning, bland annat av en köksorkester. Andra inslag är mat från olika nationer, utställningar, visningar, demonstrationer, matmarknad samt kurser i matlagning, praliner och annat.

Det blir vidare kockdueller med företag, och kanske också restauranger, som utmanar varandra. Anna Hållsten nämnde också dryckes- choklad och ostprovningar.

– Vi hoppas också på en specialbakelse och andra liknande produkter under den här helgen.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag