Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Bilden visar Anton Karlsson och Linda Olofsson på SVT Umeå, Tomas Agerberg från Västerbottens-Kuriren och Anna Johannesen, Musikhjälpen.

Anton Karlsson och Linda Olofsson på SVT Umeå, Tomas Agerberg från Västerbottens-Kuriren och Anna Johannesen, Musikhjälpen, var några av de som stod på scenen under Morgonpasset.

Umeå mitt i medielandskapet

Västerbottens-Kuriren satsade i fjol 30 milj kr på digital utveckling, SVT:s Go’kväll från Umeå lockar närmare en miljon tittare, och i december intas Rådhustorget av Musikhjälpen, en av Sveriges största mediehändelser. Dessa exempel togs upp då medier var i fokus vid Morgonpasset den 2 november.

Musikhjälpen är ett medialt insamlingsevent, som lockar stor publik och dessutom leder till stort engagemang oavsett varifrån programmet sänds. I december är det Umeås tur. Från en glasbur på Rådhustorget kommer tre programledare att sända i 144 timmar (sex dygn) i sträck.

Anna Johannessen, företags- och auktionsansvarig för Musikhjälpen 2017, nämnde vid Morgonpasset att programmet, som är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Sveriges Television och Radiohjälpen, i fjol hade 3,3 miljoner lyssnare och nådde 4 miljoner svenska Facebookanvändare. Målgruppen är 15–35-åringar.

Engagemanget viktigast

”Din musik räddar liv”, är slogan för programmet, som samlar in pengar till olika ändamål. Anna Johannessen:

– Vi samlar in pengar och sprider kunskap, och vi tror att de går hand i hand. Engagemanget är viktigare än pengarna, för det är det som gör skillnad.

Barnsexhandel är temat i år, som är den tionde upplagan.

– Varje minut säljs fyra barn i sexhandel. Det är ett svårt och mörkt tema, men det finns hopp.

49 milj kr

100 kr kan räcka till en timmes psykologhjälp, och 5 000 kr kan räcka till plats i en daglig trygg verksamhet i ett år för ett utsatt barn.

Förra året kunde programmet räkna in 312 000 engagemang, som gav drygt 49 milj kr genom låtönskningar, insamlingar och gåvor. Två fenomen är Pontuseffekten, uppkallad efter en man som troget följt programmet, och Hoforseffekten, efter den hittills största enskilda insamlingen som gav 1,2 milj kr. Vad kan då ett företag göra?

– Ett exempel är företaget som donerade julklappar, lunchpengar och arbetstimmar för totalt en miljon kronor.

20-årsjubileum

Morgonpassningen gick vidare till tv-programmet Go’kväll, som vid starten för 20 år sedan var en samproduktion mellan Norrköping och Sundsvall men som de senaste 10 åren producerats i Umeå. Sedan starten har det gjorts fler än 2 500 program. Upplägget är numera detsamma, med en gäst och två–tre experter i varje program, vars målgrupp är 45+.

Torsdag, med inslaget ”Gör om mig”, är den starkaste dagen. Veckan före Morgonpasset sågs torsdagsprogrammet av 826 000 personer, vilket är 8,6 procent av befolkningen, 35,8 procent av det totala tittandet vid den tiden på kvällen och 42 procent av tv-tittande kvinnor.

Som en direktsändning

Linda Olofsson, en av fem programledare, berättade att de olika dagarna har olika fokus, till exempel relationer en dag och mat en annan.

– Man blir bekant med de olika dagarna.

Gästen blir intervjuad i förväg, och programledaren får ett researchdokument. Programmet är 43.30 långt och spelas in på eftermiddagen, som om det vore direktsändning.

– I princip tar vi aldrig om, det skulle vara om det blir en riktig miss.

Som med alla liknande tv-produktioner är tiden en helt avgörande faktor, berättade Linda Olofsson.

– Man kan få höra ”Gå vidare!” i lurarna, till exempel om en gäst pratar längre än man räknat med.

Kortversioner

Anton Karlsson betonar att det spelar stor roll att programmet görs i Umeå:

– Det pratas mycket om Sverigebilden, och vi har mål för hur många experter och gäster som ska komma från norra Sverige.

En utmaning som gäller alla tablåprogram är att allt fler väljer bort broadcast-tv, och därför görs kortversioner av Go’kväll, som kan ses on-line. För att beskriva värdet av programmet citerade Anton Karlsson Aftonbladet: ”För att bevara vår mänsklighet behöver vi också lite värme. Som i Go’kväll.”

Digital kompetens

Jessica Wennberg, tf chefredaktör vid Västerbottens-Kuriren, talade om hur man säkrar utveckling i den lokala mediebranschen. Genom en både tidig och omfattande digital satsning har vk.se sidvisningar som placerar tidningen i Sverigetoppen. Jessica Wennberg lyfter fram personalen:

– Alla har den digitala utvecklingen i ryggraden, alla känner till digital publicering.

Avgörande för att kunna behålla läsarna är att användarupplevelsen mäter sig med de bästa. Hittills har det fungerat.

– Det var inte länge sedan man sa att ingen kommer att vilja betala för att läsa digitalt, men den delen växer.

Vill vara åsiktsplattform

Fokus för VK ligger på innehållet. De fyra viktigaste faktorerna är Starkt varumärke, Trovärdighet, Granskning, gräv och avslöjanden samt Specialiserade reportrar.

– Om vi gör ett bra jobb, kan vi slå igenom filterbubblorna. För människor delar det lokala engagemanget, oavsett vilka åsikter man har, och då är vi en viktig mötesplats och åsiktsplattform.

En relativt ny del i en ständig utveckling är Affärsliv24, en satsning som gjordes efter att VK grundligt analyserat sådant som målgrupper, rekryteringar och mätbara mål.

Företagskulturen en nyckel

Tomas Agerberg, digital strateg vid VK, avslutade Morgonpasset med att kort tala om digital transformation.

– Företagskulturen är en nyckel för att lyckas. Det behövs medarbetare som vill utvecklas och varje dag ta reda på vad kunderna vill och vad vi ska producera. Tekniken är inte problemet, det är bara en möjlighet.

Återigen betonades betydelsen av en bra användarupplevelse, för att människor ska vilja ägna tid och pengar åt VK.

– Vi måste bli lite bättre varje dag, och ta bort all friktion, sa Agerberg, som bland annat nämnde personaliserade nyhetsflöden och mer sociala funktioner som kommande inslag.

Mer information:

Affärsliv24 sänder live från Morgonpasset, men gör det också möjligt för dig att titta i efterhand.

Se Morgonpasset i sin helhet.

Se intervju med Anders Kjellander, Umeå Näringslivsservice.

Se intervju med Tomas Agerberg, Realsprint/VK.

Se intervju med Anna Hörnfeldt, Myresjöhus.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag