Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida

Sök i portalen och umea.se/kommun

Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

JohannaN

Umeå möter Thailand i Johannas smycken

Norrländsk natur, Umeås själ och hållbar utveckling har kombinerats med thailändsk hantverksskicklighet i Johanna Nilssons smycken. De säljs i åtta länder och bärs av flera svenska artister.

Redan under gymnasietiden i Östersund vaknade företagaren i Johanna Nilsson. Hon gick ett program med inriktning på entreprenörskap och startade UF-företag (Ung Företagsamhet) under tiden.

– Inriktningen låg på hållbar utveckling och rättvisemärkt, som är andra intressen, berättar Johanna.

Allt skulle komma att smälta samman med mässing. Men innan dess stod Johanna Nilsson som så många östersundare före henne inför valet mellan att flytta till Umeå eller Stockholm. Det blev Umeå och en lärarutbildning.

Bra produktionsvillkor

En annan resa blev ett viktigt företagsamt steg. Under 2007 åkte Johanna till Thailand som en del i ett studentutbyte. Där kom hon i kontakt med hantverkare som arbetar med det traditionell tillverkning av smycken i mässing.

– Detta med smycken var en slump, men det rimmade med att jag var sugen på att starta företag med fokus på bra produktionsvillkor.

Det ledde 2009 till företaget JohannaN, där norrländsk design möter thailändsk hantverkshistoria.

Egen kollektion

Företaget gick snart så bra att Johanna hoppade av sin utbildning. I dag samarbetar hon med åtta familjeföretag i och runt Bangkok, och hennes samarbetspartner på plats är utbildad smyckesdesigner. Tekniken förkortar avståndet mellan dem.

– Umeå har ju bra bredband, väldigt mycket bättre än i Belgien där jag bodde några månader.

Med tiden har Johanna Nilsson utvecklat sin egen roll i företaget.

– Till en början var jag entreprenören, men i takt med att jag lärt mig vad som funkar i Sverige har jag designat mer och mer. Nu gör jag en helt egen kollektion.

Umeås egen stil

Genom kontakter, slumpen och hårt arbete har Johanna fått kontakt med flera svenska artister. Hennes smycken bärs av bland andra Adam Tensta, Laleh, Cleo och Linnea Henriksson.

– Tanken är att arbeta med artister som har en stark integritet.

I sin design fokuserar Johanna mycket på djur och natur, men även Umeå som stad.

– Jag gillar stilen här. Både musiken och staden i sig är progressiv.

En tredjedel av JohannaN:s försäljning sker via webben, medan merparten sköts av 40 återförsäljare i åtta europeiska länder.

– Det ska bli fler, säger Johanna Nilsson.


Mer information:

Läs mer på JohannaN:s webbplats.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag