Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Umeås experimentplats för kreativa idéer

Uminova eXpression är en ny inkubator i Umeå för idéer inom alltifrån design och mode till scenkonst och spel. På mindre än ett år har över 50 idéer testats, och flera av dem har lett till nya bolag.

Uminova eXpression AB ägs av Umeå universitets holdingbolag och Umeå Kommunföretag. I lokalerna i Sliperiet på Konstnärligt campus bedrivs en test- och utvecklingsplattform, som stödjer utveckling av idéer och företag inom kulturella, konstnärliga och kreativa näringar.

– Vi ska komplettera det övriga innovationssystemet. Vi har tillgång till verkstäder, där det går att göra visualiseringar och prototyper. Mycket handlar om att skapa och förverkliga, säger Kalle Hardell, vd vid Uminova eXpression AB.

Avancerad utrustning

Verkstäderna har digital utrustning av högsta internationell klass. I en unik miljö finns ett Fab lab med bl.a. 3D-skrivare och laserskärare, ett Motion Capture lab för att ta upp rörelser digitalt, Soft Lab för textilier och en ljudstudio.

Under sommaren har 6 nya företag startas, alla dessa företag är idéer som uppkommit och drivs av studenter.  Andra företag som återfinns i eXpression är Random Bastards (design), filmbolagen Lampray och Laser Unicorns (bolaget bakom Kung Fury) och Feel the vibe, som utvecklar en applikation för sociala medier.

Mötesplats med dynamik

Kalle Hardell betonar dock att det inte är idén som är viktigast utan personen bakom den.

– Vi söker egentligen efter talanger, för personen är viktigare än själva idén.

Med närheten till Designhögskolan, Arkitekthögskolan, Konsthögskolan, Bildmuseet och HUMlab-X, ingår Uminova eXpression i ett kluster av kreativa och drivna människor. Sliperiet är också en plats för stora konferenser, Venture Cup och andra arrangemang där näringslivet medverkar.

– Allt detta det gör Sliperiet till en dynamisk mötesplats, där det skapas intressanta team.

Unika behov

Uminova eXpression jobbar medvetet med en liten organisation, och affärscoacherna på plats fungerar mer som koordinatorer med syfte att matcha idéerna med rätt personer och kompetenser.

– I stället för att anställa mycket personal lägger vi resurser på att ta hit spetskompetens, alltså de konsulter som har den kompetens som behövs för att utveckla idén. Varje idé och varje person har unika behov, säger Kalle Hardell och tillägger:

– Finansiellt ser det bra ut eftersom vi blivit prioriterade av strukturfonderna.

Mer information:

Läs mer om Uminova eXpresseion på deras hemsida.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag