Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

I soffan fr v: Hanna Selinder och Lisa Rönnblom från Bättre text samt Simon Österhof och Jakob Nyström från Soja Film. Bakom soffan Eric Smedholm och Josefin Sandström från UF-företaget Utan mamma.

Umeås tillväxt i unga händer

I Umeå finns en rad inkubatorer för unga som vågar ta steget och starta eget. Några av dem presenterades under temat ”Framtidens tillväxtmotorer” vid Morgonpasset den 6 februari.

Umeå kommun har under många år satsat stora resurser på att locka unga att starta företag. Kommunen tog initiativ till BIC Factory, en inkubator som hittills hjälpt 87 affärsidéer fram till färdiga företag, och delfinansierar satsningar som Krenova, Ung Företagsamhet, Uminova Innovation och Uminova eXpression.

Ett företag som passerat BIC Factory är Bättre text. Det startades och drivs av Lisa Rönnblom och Hanna Selinder efter studier vid språkkonsultprogrammet vid Umeå universitet.

– Vi ville stanna i norra Sverige, men möjligheterna att få jobb som språkkonsult är begränsade. Vi visste väldigt lite om vara företagare, därför sökte vi oss till BIC Factory, berättade Lisa vid Morgonpasset.

Funktionella texter

Företagets devis är ”En värld full av texter behöver experter”. Utifrån resonemanget om att alla texter fyller en funktion, vill företaget förbättra den funktionen. Lisa Rönnblom tog ett exempel med en text på ”byråkratiska” och hur den skulle kunna se ut efter åtgärder.

– Den omskrivna versionen är texten lättare för hjärnan att avkoda och förstå, den passar in i sitt sammanhang och är anpassad till sin funktion.

Bland uppdragen så här långt kan nämnas skrivkurser för Tieto, ett avtal med Helsingborgs stad om klarspråkskurser samt jobb åt Skebo med att utveckla riktlinjer för ett språkbruk förankrat i värdegrunden. Dessutom anordnar Bättre text den årliga språkkonferensen Presens.

Diskussioner med andra

Företaget Soja Film delar inte bara adress med Bättre text, utan också historia bakom bildandet. Jakob Nyström och Sofie Edvardsson ville vara kvar i Umeå efter utbildningen för att jobba med film, men även den branschen är liten. ”Starta eget kan inte vara så svårt”, var tanken, men det var väl optimistiskt, konstaterade Jakob Nyström.

– Efter kontakt med Entreprenörcentrum fick vi tips om Krenova, så vi flyttade in. Där finns personal med kompetens, och många andra företagare som man kan diskutera med på fikarasterna.

Soja Film jobbar med informationsgrafik för att framställa och strukturera information så att den blir effektiv och tilltalande.

Tilltalande information

Infografiken har ett av tre slutmål. Ett är statisk information, alltså att visa fasta bilder. Grafiken kan också vara interaktiv, till exempel som på webbplatsen för UxU. Där kunde besökare dra i en vev för att se hur festivalen utvecklades ju fler som köpte biljetter. Den tredje varianten är rörlig animerad grafik, som fungerar bra för att beskriva funktion och processer.

Informationen ska uppfylla tre kriterier. Den ska vara tilltalande, alltså engagera tittaren, den ska vara informativ så att tittaren kan förstå, och den ska vara minnesvärd.

– För tittaren kan det innebära skillnaden mellan att irriteras och bli inspirerad, att bli förvirrad eller upplyst, och att det blir ett köp eller inte, säger Simon Österhof, medarbetare hos Soja Film.

Genom att sitta tillsammans har både Bättre text och Soja Film lärt sig att nischa in sig. Enligt Simon är båda företagens verksamhet mycket smalare nu än vid starten.

”Alla borde starta företag”

Morgonpasset avslutades med att Josefin Sandström och Eric Smedholm berättade om sitt år som UF-företagare (Ung Företagsamhet). Fyra sistaårselever vid Dragonskolan startade företaget Utan mamma, med affärsidén att paketera allt man måste kunna när man flyttar hemifrån. Denna kunskap är samlad i en bok, vars första upplaga sålde slut på en vecka.

Utan mamma kammade hem fem priser vid UF-galan i Umeå, bland annat för bästa vara ch bästa affärsplan. Vid den stora UF-mässan i Stockholm tog de hem första priset för bästa webb.

– Det gav en otrolig självförtroende-boost, menar Josefin Sandström.

Som en del i utbildningen är företaget avvecklat, men planer finns på en omstart för Utan mamma. Eric Smedholm tycker att livet som företagare gav mersmak.

– Alla borde starta företag. Det är ett bra sätt att ta reda på vad man är bra på och att lära sig vara självständig.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag