Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Anna Wikholm Kjellberg

Anna Wikholm Kjellberg, vd för Visit Umeå AB, framför några av Umeås många möjligheter: nya hotellrum.

Umeå välkomnar världen

Många vägar bär till Umeå, som har mer och mer att erbjuda sina besökare. Besöksnäringen ska vässas ytterligare och fördubbla sin omsättning till 2 miljarder kronor till 2020. Mer om detta berättade Anna Wikholm Kjellberg, vd för nystartade bolaget Visit Umeå AB, vid Morgonpasset den 7 mars.

Anna Wikholm Kjellberg har lång erfarenhet från resebyrå- och flygbranscherna. Hon började sin karriär som shoppingvärdinna på bussarna mellan Umeå och Ikea, och kunde med van hand guida deltagarna vid Morgonpasset genom besöksmålet Umeå.

En av de fyra stora besöksanledningar som staden har är idrott.

– Ett viktigt evenemang är fotbollsfestivalen. Det är kul att se att redan nu har dubbelt så många finländska lag anmält sig tack vare färjetrafiken.

Hälsa och rekreation är ytterligare ett område. I Umeå finns bland annat Nordens, om inte Europas, största träningscenter (Iksu) och naturen runt hörnet.

Utbyggd flygplats och fler hotell

Kulturen har sin självklara plats, och Anna Wikholm Kjellberg lyfte särskilt fram musiken.

– Jag är imponerad över att Umeå fått fram så många exportfärdiga produkter.

Det fjärde området är shopping. Utbudet kommer att öka med utvecklingen av centrum och etableringen av det möbelvaruhus som ska föra bussar (med värdinna) till Umeå.

Staden får också bättre och bättre möjligheter att ta emot besökare. Flygplatsen, som byggs ut och om, siktar på en miljon passagerare och nya destinationer. Vasabåtarna har fått en rivstart.

– I februari var det mellan 5 000 och 6 000 resenärer, och de flesta var finländare som åkte hit.

Andra positiva faktorer är fler hotellrum, ett utbyggt Folkets hus och ett 2014 som ska bli ett rejält avstamp för framtiden.

1 600 anställda

En central roll spelas av Visit Umeå, som ägs till 42 procent av den ekonomiska föreningen Destination Umeå, där vem som helst kan bli medlem. Övriga ägare är Umeå kommun till 28 procent och Umeå C till 30 procent.

Uppgiften är att sälja, utveckla och marknadsföra Umeå som besöksmål och direkt stödja näringen. Bolaget siktar högt. Inte bara omsättningen ska fördubblas, utan också antalet anställda inom besöksnäringen, från 800 till 1 600 personer. Om detta uppnås, genererar det 70 miljoner kronor i skatteintäkter.

Bolaget verkar också för att Umeå ska bli en av landets fem största evenemangsstäder. Samordnare vid Visit Umeå är namnkunnige beachvolleyspelaren Simon Dahl, för dagen nedbäddad med feber.

Mätningar

Viktiga hjälpmedel för Visit Umeå på vägen mot målen är olika mätningar. Antalet hotellnätter uppdateras månadsvis, och en helt ny metod är den mätare som under ett halvår räknar antalet förbipasserande i centrum.

Till detta ska läggas Mystery Shopping. Under juni–december i fjol hade ett antal personer i uppdrag att besöka Umeå under ett dygn, bo på hotell och besöka olika inrättningar för att betygsätta service och bemötande.

– Mycket var bra, men det finns utrymme för förbättringar, sammanfattade Anna Wikholm Kjellberg.

Redan nu många paket

En av Morgonpassets deltagare var mångårige researrangören Johan Björk, som rekommenderar Ryssland och framför allt St Petersburg som en marknad att satsa extra på.

– Dessutom måste vi visa upp en bättre attityd och större stolthet för det vi har!

Björk efterlyste också att aktiviteter paketeras i samarbete med entreprenörer. Anna Wikholm Kjellberg kunde berätta att det redan nu paketeras för fullt.

– Täftelogen, Trädgårdsmässan och Dansbandsweekend är några evenemang som ingår i olika paket. Dessutom ger vi ut Månadens Umeå för att hjälpa taxichaufförer, hotellpersonal och butiksanställda att berätta för besökare om vad som händer i Umeå.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag