Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Unga Umeåföretagare med driv

Makeup, jämställdhet och fotografi kan, när de kombineras med driftighet, bära långt som affärsidéer. Bevis för detta är de unga företagare som berättade om sina företag vid Morgonpasset den 5 mars.

Marielle Isaksson utsågs nyligen till Årets unga stjärnskott vid Handelsgalan Umeå. Vid 25 års ålder har hon fem utbildningar, två företag, ett eget märke, ett silver i makeup-SM och en plats vid de kommande internationella mästerskapen i Düsseldorf.

Barndomen i Piteå var en tuff start i livet, eftersom Marielle var väldigt mobbad under flera år. Skolbyten innebar ingen förändring, så hon bestämde sig för att ta sig därifrån.

– Jag vill inte påstå att mobbingen var bra, men jag försöker se något positivt med det och för mig är det att aldrig ge upp.

Bäst i England

En dröm om att bli dansare blev inte verklighet, så Marielle tog upp en annan dröm: att bli makeupartist. Hon åkte till London som 19-åring och fick jobb på Harrods. Ganska snart var hon Englands bästa säljare inom ett segment.

Efter att ha sett en man måla Skönheten och odjuret med en kajalpenna på sin egen arm, bestämde sig Marielle för att bli lika duktig. Hon utbildade sig och återvände till Sverige.

– När jag kom hem upptäckte jag att det var något som saknades i branschen här, speciellt service.

Rosa låneansökan

Marielle bestämde sig för att starta en egen butik.

– Jag var 22 år och hade rosa hår. Alla sa att jag aldrig skulle få ett banklån, men det fick jag av alla banker jag gick till. Jag hade nämligen svar om affärsplan och andra frågor. På tre månader hade jag lokal och allt annat som behövdes, så det var bara att börja jobba.

Resultatet blev Gloss Cosmetics, en butik som satsar på personlig service. En annan profil är att produkterna varken är testade på djur eller innehåller hår eller annat från djur.

– Vårt motto är flest nöjda kunder, inte mest sälj. Att vi växt väldigt mycket det senaste året visar att det funkar.

Skrämmande är bra

Marielle Isakssons andra företag är Gloss Academy, som bedriver makeupputbildning. Företaget har ett internationellt tänk och har till exempel plockat bort barnmålning ur kursplanen. Målet är att med hög kvalitet bli en av de största aktörerna i Sverige.

Marielle avslutade med att sammanfatta tillvaron som företagare:

– Att driva företag är både jättekul och jättesvårt, men det finns mycket hjälp att få i Umeå. Visst kan det kännas läskigt att starta företag, men om det inte skrämmer så betyder det inte tillräckligt.

Jämställdhetsutveckling

Linn Ottosson Malmros, Tina Sjöström, Johanna Engström och Emma Möller driver tillsammans företaget VKNA. Två av tjejerna jobbade som konsulter för Umeå kommun och upptäckte att de samarbetade bra. Efter avslutat projekt blev företaget ett bättre alternativ än att konkurrera.

Emma berättade om verksamheten, som är att hjälpa företag och organisationer med kompetensutveckling, kartläggning, planer, utvärdering, inspiration och annat inom jämställdhetsområdet.

– Det är viktigt att det leder till verklig förändring. Jämställdhet är en viktig konkurrensfördel, många unga tycker att jämställdhet är viktigare än högre lön.

Webbutbildning

VKNA, som i dagsläget jobbar mycket med skogsindustrin, vill arbeta nära sina kunder, berättade Johanna:

– Det är de själva som ska göra jobbet.

Linn beskrev företagets webbutbildning, som innehåller en kortfilm, animationer, bilder och diskussionsunderlag för konkret jämställdhetsutveckling.

– Det är en lösning för att kunna ge en likvärdig utbildning om man till exempel har 1 000 anställda utspridda över hela Sverige. Utbildningen är också lättillgänglig, man ska kunna förstå utan att ha bakgrundskunskap.

Edel lämnade Kuba

Morgonpasset avslutades av Edel Puntonet, fotograf och något av en estradör. I ett ”tidigare liv” var han framgångsrik hårdrocksgitarrist på Kuba.

– Men jag träffade en blond tjej, så jag glömde musiken, Castro och allt annat och flyttade till Sverige.

Snabbt lyckades Edel övertyga Norrlandsägg om att anställa honom. Jobbet som äggpackare gjorde att han kunde sparade 10 000 varje månad, en kontrast till en kubansk månadslön på 100 kronor. Edel såg inga gränser i Sverige, han visste bara inte vad han ville göra.

Snygghetsgaranti

När han en dag fick låna en kamera, bestämde han sig för att bli fotograf. Helst nästa dag.

– En kvinna på Almi sa ”stopp, du måste ha en affärsplan först”. Det var nog tur att hon bromsade mig …

Edel beskriver sig själv som väldigt osvensk, och han bjuder på ”cigarrer, salsa, hela paketet”. Som enda fotograf i Umeå erbjuder han också en snygghetsgaranti, även till alla som känner sig obekväma framför kameran.

Den leende kameran

Vid Morgonpasset visade Edel oblygt några av de bilder han plåtat för olika företag. Precis som han själv, lever bilderna upp till Edelfotos logga: en leende kamera.

– Har ni sett en gruppbild förut där alla ler så här? Det här är inte bara en bra bild, det är konst! Och titta här, alla 85 anställda vid det här företaget ser så här glada ut. De kommer att dubbla sin omsättning!

Gör det omöjliga

Utnämningen till Årets unga företagare vid Umeågalan beskriver Edel Puntonet som en av de lyckligaste stunderna i livet.

– När jag startade fick jag höra att det är omöjligt att leva på foto. Men om någon säger nej, är det självklart att jag måste göra det.

Edelfoto omsätter redan en miljon, och Edels inställning gör att ingen tvivlar på att han ska nå målet om en fördubbling.

– Jag ska få folk att tycka att det är roligt att gå till fotografen.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag