Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Marie Johansson

"Vi säger sällan nej till spännande förslag"

Kultur öppnar nya dörrar. Det anser Marie Johansson, kontorschef på Swedbank i Umeå, som gärna stöder kulturprojekt.

— Kultur berikar och bidrar till utveckling. Då borde man kunna förvänta sig att många stöttar Umeå2014 och aktiverar sig utifrån sina förutsättningar.

Sedan Swedbank startades i Sverige 1820 har samhällsengagemanget varit centralt i affärsmodellen. Sponsringsverksamheten omfattar kultur, samhälle och idrott.

— Om samhällen och människor växer där vi verkar så växer även vi. För att människor ska trivas och bo kvar är kultur en viktig del, säger Marie Johansson.

Får staden att växa


Hon anser att kulturhuvudstadssatsningen är mycket viktig för Umeå.

— Arrangemanget är ett unikt sätt att få staden att växa. Det kommer att dra till sig nya företag, kreativa människor och bidra till nya affärsmöjligheter och fler jobb.

Enligt Marie Johansson är det hög tid att stötta och aktivera sig i Umeå2014.

— Vi kan inte sitta och vänta på att det blir 2014. Man måste göra saker under tiden. Det finns inget före och efter.

Swedbank i Umeå planerar att bidra både med egna aktiviteter under 2014 och att delta i andras.

— Vi har positiv erfarenhet av att samarrangera tjänster. Utförarna, som kan tänka utanför ramarna mer än vad vi i kan göra i banken beträffande kulturarrangemang, kommer med förslag. Vi kan förlägga aktiviteter i Umeå öppna för kulturprogram. Hyra in kulturaktörer till kundevent och arrangera utställningar i banken. Vi märker att våra kunder uppskattar att vi stöttar kultur.

Bra förslag har god chans till stöd


Marie Johansson tycker dock att Swedbank, men även andra företag, borde bli lite mer uppvaktade av kulturlivet.

— Jag är förvånad över hur få som kontaktar oss. Vi säger sällan nej till spännande, genomarbetade förslag med god framförhållning. Man kan inte förvänta sig jättebelopp i sponsring, men det finns även stor möjlighet till marknadsföring via våra upparbetade kanaler.

Nyligen sponsrade Swedbank i Umeå Elin Berges fotoutställning Drottninglandet som visades på Latvian Museum of Photography i Riga. Det var ett första kultursamarbete mellan Swedbank i Umeå och i Riga.

— Att jag och Frida Hyvönen inte behövde ha några egna kostnader i samband med vistelsen i Riga var väldigt betydelsefullt, då museet som visade utställningen inte har råd att betala sina konstnärer för arvode eller utgifter. Detta är inte alls ovanligt runt om i världen. I många lägen måste man betala själv för att visa sin konst, vilket man inte alltid har råd med. Förhoppningsvis kan denna sponsring leda till ett längre samarbete med Swedbank, säger Elin Berge.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag