Portalen för Umeå - kommun, universitet och näringsliv

Startsida
Besökare

Sök i portalen och umea.se/kommun

Zirkona

– Kulleden är diamanten i företaget. Den finns med i nästan alla våra produkter, säger Zirkonas ägare Martin Ericsson och visar en ny typ av fäste i rostfritt stål för sjukhusmiljöer.

Zirkona ett bokstavligen ledande Umeåföretag

Fästen för datorer och skärmar i förarmiljöer är huvudspåret för Umeåföretaget Zirkona. Siktet är inställt på världsmarknaden och utvecklingen av nya produkter, bl.a. för sjukhusmiljö.

Fordon är hemmiljö för Martin Ericsson, som mer eller mindre växte upp på Motorcentralen i Umeå. Han slutade på företaget 2005 och satsade snart på en ny affärsidé, även om sammanhanget är detsamma.

Grunden för Zirkona är alltså olika fästen, som underlättar att använda datorer och skärmar i ett fordon. Lika viktigt som flexibilitet och ergonomi är säkerhet, med tanke på att vikten på en löst liggande dator motsvarar 350 kg vid en häftig inbromsning i 100 km/tim.

Nästan alla Zirkonas produkter har någon form av kulled.

— Ofta finns två kulleder, vilket gör fästena flexibla. Dessutom utvecklar vi nu lederna med en tröghet, som gör det lättare att justera datorn eller skärmen.

Kundorientering och kvalitet


I dag finns bl.a. Scania och Volvo med i kundregistret. Den första stora kund som utrustade sina bilar med Zirkonas fästen var Relacom, som också är ett bra exempel på att Zirkona arbetar kundorienterat.

— Vi frågade helt enkelt vad de ville ha. Ända sedan starten har kunderna visat oss vägen i vår produktutveckling, säger Martin Ericsson.

En annan ledstjärna är högsta möjliga kvalitet. Det gäller både produkterna och företagets organisation. Peter Renkel från Konftel är ordförande i styrelsen, och även övriga ledamöter har stora kunskaper inom försäljning, tillverkning och ekonomi.

Stor potential


Zirkona klarar sig än så länge med fyra anställda. Tjänster som design köps externt och tillverkningen sker i Kina och Taiwan. Det sistnämnda kan dock komma att ändras.

— Min högsta önskan är att tillverkningen kan ske i Umeå, säger Martin Ericsson.

Målet för omsättningen i år är 8 miljoner kronor, och Zirkona ska nå upp till 20 miljoner om tre år.

— Det avgörande är rätt distributionsnät. I dag säljer vi det mesta i Europa och enbart för fordonsmiljöer. Det finns en stor potential över hela världen och kan vi sälja produkter inom kontor, sjukhus och det marina området, har vi en bra framtid. Men vi får ta en sak i taget.

Mer information:

Läs mer på Zirkonas webbplats.

Text och foto: Claes Björnberg, på uppdrag av Umeå kommun.

Umeå kommuns webbplats
Turistbyrå
Umeå universitet
Umeå kommunföretag