Designhögskolestudenter prisade i Toronto

Fyra studenter vid Designhögskolan i Umeå har i år kammat hem inte mindre än tre kategorier i IxDAs prestigefyllda tävling Interaction Awards i Toronto. Deras koncept kallas 100 BPM och ger med ljud och ljus vägledning att under hjärt- och lungräddning anpassa tryck och takt för att rädda liv.

Hjärt-och lungräddningsmodellen som studenterna tagit fram använder sig av ljusdioder som signalerar grönt ljus när bröstkompressionerna görs på rätt sätt och med lagom hårt tryck. Genom ljudfrekvenser vägleds användaren av en röst för att behålla lugnet samtidigt som ljudet av en metronom, med en hastighet av hundra slag per minut, styr in användaren så att denne hittar rätt takt.

Internationell studentgrupp

Studenterna Shivanjali Tomar (Indien) och Doris Feurstein (Australien) vid masterprogrammet i interaktionsdesign och Natalie Vanns (Storbritannien) och Maxime Dubreucq (Frankrike) vid masterprogrammet i produktdesign har med detta koncept vunnit i kategorierna Best Student, Best Concept och Winner of Empowering.

—Det är glädjande att Designhögskolans studenter positionerar sig som världsbäst i en konkurrens där det finns tusentals designhögskolor globalt, säger Anna Valtonen, rektor vid Designhögskolan, Umeå universitet.

— Det är alltid imponerande att studenterna redan i årskurs 1 vid masterprogrammen i interaktionsdesign och produktdesign har kunskapen att bygga en funktionell och interaktiv modell som både ser snygg ut och som fungerar bra, fortsätter Rickard Åström, lärare i interaktionsdesign.

Kurs om ljuds lämplighet

Modellen 100 BPM togs fram under kursen Industrial Sound Design, som handlar om att utforska ljuds lämplighet i olika designsituationer, under våren 2012. Det här är andra gången som konceptet uppmärksammas. Tidigare har konceptet tilldelats priser under Red Dot Design Concept Award i Tyskland.

Niklas Andersson
programansvarig masterprogrammet i interaktiv design

Thomas Degn
programansvarig