2014 succéår för Västerbottens museum

När besökssiffrorna för 2014 är räknade för Västerbottens museum så står det klart att året har varit en succé för länsmuseet i Umeå. Hela 70 000 fler besökare har klivit in genom dörrarna, mot 2011 som är det senast jämförbara året då museet hade helårsöppet. Under 2012 och 2013 var museet delvis stängt på grund av ombyggnationer.

Det totala besöksantalet för slutade på 188 00 besökare - det sjätte mest välbesökta länsmuseet i Sverige. Då räknas endast besökare som klivit in i museet. Hur många som varit på friluftsmuseet förs inte längre någon statistik på.

– Kulturhuvudstadsåret har naturligtvis varit en viktig orsak till publikökningen Vi har kunnat erbjuda väldigt många program och utställningar i ett nybyggt och fräscht museum. Så klart att folk kommer, säger museets informatör Anki Berg.

Sänkt tröskeln för kultur

Kulturhuvudstadsåret har också gjort att tröskeln till kulturevenemang har blivit lägre, tror Anki Berg.

– Allt prat om kultur i media och hemma runt köksborden har fått många att tänka "det är ju ändå Kulturhuvudstadsår, vi kanske borde gå...?". Där har vi en fördel som museum, eftersom det finns en demokratisk och inbyggd samhällelig tillgänglighet till museer. Att besöka ett offentligt museum kan kännas bekvämare än att delta i något man inte känner till så väl. Fri entré gör också att man kan delta även om man inte är särskilt intresserad, man "tar risken", för det kostar ju ändå inget.

Nu har dock besökarna på Västerbottens museum inte haft anledning att tycka att det varit dåligt. Museets egna undersökningar visar att de allra flesta är mycket nöjda. Enligt besökarna är det utställningarna, kaféet och bemötandet som är det bästa med Västerbottens museum.