BRA och Finnair lanserar flyglinje till Helsingfors från Umeå

BRA och Finnair utökar nu sitt samarbete och lanserar en ny flygrutt mellan Umeå och Helsingfors. Flygtrafiken flygs under varumärket Finnair men trafikeras av BRA med start i höst.

Från och med den 1 september 2016 kommer Finnar att börja flyga varje vardag från Umeå direkt till Helsingfors i Finland. Den nya rutten trafikeras av samarbetspartnern BRA och kommer att underlätta för många svenskar som vill resa utomlands i vinter.

– Vår ambition är att vara Umeåbornas eget flygbolag och därför är det extra glädjande att vi tillsammans med Finnair ger Umeåborna möjlighet att flyga ut i världen via Helsingfors. Flygningarna till Helsingfors kompletterar vår dagliga trafik till Stockholm och Göteborg på ett bra sätt, säger Anders Ehrling, koncernchef för BRA.

– Vi ser fram emot att äntligen kunna återuppta vår trafik till och från Umeå tillsammans med BRA. Samarbetet tillåter resenärer i norra Sverige att smidigt ta sig vidare till Finnairs 17 resmål i Asien samt cirka 70 destinationer runt om i Europa, säger Fredrik Charpentier, Europachef på Finnair.

Den preliminära avgångstiden från Umeå är klockan 12.10 varje vardag. Flyglinjen kommer att trafikeras av BRA:s SAAB 2000-flygplan med totalt 50 passagerarsäten.