Carolina Rönnberg vann Umeå Fashion Week Award

Carolina Rönnberg heter vinnaren av Umeå Fashion Week Award, en tävling för oetablerade designers i norra Sverige, som avgjordes under Umeå Fashion Week 8-12 oktober. Förstapriset är på 25 000 kronor.

– Fantastiskt! Det här sporrar mig att satsa ännu hårdare, säger Carolina Rönnberg, som skapar sin design under varumärket Wilhja.

– Alla tre finalister hade riktigt vassa kollektioner, men expertjuryn var enig om vem som var allra bäst, säger Nadja Lindgren, projektledare för Umeå Fashion Week.

Första upplagan

Umeå Fashion Week Award arrangerades för första gången nu vid årets upplaga av Umeå Fashion Week. Vinnaren utsågs efter en gemensam visning på nya Comfort Hotell Winn där de tre finalisterna Carolina Rönnberg, Ida Hillebjörk och Karolina Persson visade upp sina kollektioner.

– Det känns smickrande att vinna i ett så starkt startfält, vinsten betyder jättemycket för mig, säger Carolina Rönnberg. Jag är i startfasen när det gäller att bygga upp min verksamhet, det här är ett kvitto på att min design håller hög kvalitet.

Carolina Rönnberg – som kommer från Vilhelmina, men arbetat en hel del i Borås senaste tiden – har höga ambitioner med sin design. – Jag vill skapa ett mode som inte redan finns. Min design är inte direkt kommersiell eller bred, men jag jobbar för att få igång en produktion kring den, berättar hon.

Startade i juni

Umeå Fashion Week Award drog igång i juni. Designers fick då skicka in bilder på sina kreationer och kort beskriva sitt varumärke. Av de bidrag som kom in kvalificerade sig åtta stycken för andra omgången och allmänheten fick därefter chansen att rösta på dem på facebook.

– De tre finalisterna utsågs sedan när en expertjurys röster lagts ihop med allmänhetens röster, säger Nadja Lindgren. Det har varit jättespännande att följa tävlingen och se alla fina bidrag. Roligt också att så många tog chansen att rösta. Det visar att det finns ett stort modeintresse här uppe i norr.

Umeå Fashion Week Award genomförs i samarbete med Swedbank, som står bakom prissumman på 25 000 kronor, och Västerbottens-Kuriren. Umeå Fashion Week är ett årligt återkommande evenemang för modebranschen och allmänheten. Under veckan, som är årets största modehändelse i norra Sverige, bjuds det på visningar, utställningar, showrooms, butiksevents, föreläsningar, fester och besök av spännande modeprofiler. Arrangörer är Umeå C, Umeå kommun och kommunikationsbyrån Plakat, tillsammans med näringslivet och modeföretagarna i Umeåregionen.

Carolina Rönnberg
vinnare av Umeå Fashion Week Award 2013