Clavister växer i Afrika

Säkerhetsföretaget Clavister fortsätter växa i Afrika, nu med en IT-säkerhetslösning på Mauretaniens generaldirektorat för skatter.

Intresset för säkerhetslösningar från Clavister, med huvudkontor i Örnsköldsvik och utvecklingskontor i Umeå, fortsätter vara starkt i Afrika. En installation om IT-säkerhetslösning på Mauretaniens generaldirektorat för skatter har tagits hem av företaget.

Affären är en direkt följd av Clavisters inträde på den afrikanska marknaden tidigare i år, ett drag gjort av Clavister för att stärka sin närvaro i den afrikanska cybersäkerhetsmarknaden, en marknad som förväntas växa med en genomsnittlig årlig tillväxt på 20 procent.

Avtalet med generaldirektoratet för skatter inkluderar hårdvara, mjukvara samt tjänster för installation av fyra W50s, en av Clavisters mest kraftfulla brandväggar anpassade för företagsnätverk. W50 är en högpresterande nästa generations brandvägg speciellt designad för snabbväxande och krävande nätverk och stöder upp till åtta miljoner samtidiga anslutningar. Clavisters Professional Services och Clavisters lokala partner MDS Cresoft, kommer att övervaka installationen av säkerhetssystemet.

– Den afrikanska marknaden är en nyckel i vår tillväxtstrategi, vi ser med stor tilltro till dess potential att öka antalet företag och organisationer som ser nyttan med att säkra sina viktigaste tillgångar. Detta avtal är ett bevis på den kunskap och expertis vårt växande team i Afrika besitter, vi räknar med ytterligare positiva nyheter från regionen inom en snar framtid, säger Jim Carlsson, VD på Clavister.