Content Central från Umeå vann Sverigefinalen i Venture Cup

Sverigefinalen av Venture Cup blev en riktig framgång för Content Central från Umeå med första pris i kategorin Webb, Mjukvara och Media. Företaget utsågs även till svensk representant i globala tävlingen Creative Business Cup som avgörs i november i Köpenhamn.

Joachim Ljungquist, grundare av Content Central, har haft en riktig raketresa sedan han vid årsskiftet 2013 på allvar började bygga upp sin företagsidé. Det var en idé som Ljungquist fick då han arbetade som tidningsredaktör och ofta satt i situationen att det var tre timmar kvar till tryck och han saknade flera sidor redaktionellt material. Idén om en innehållsbank som gynnade både journalister och media växte sig starkare och hur det skulle kunna se ut och fungera har sedan dess successivt vuxit fram i Joachims huvud.

– Jag gjorde en marknadsundersökning där jag frågade journalister om det finns ett behov av min tilltänka tjänst och de svarade JA. När journalister skriver ja med versaler då menar de ja, säger Joachim Ljungquist.

Tiden mogen för idéen

I år var tiden mogen att realisera idén och en av milstolparna var att ta den till Venture Cup, en tävling för alla som vill utveckla en affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept. Regionfinalen i norra Sverige gav seger i Venture Cup Nord och när Sverigefinalen avgjordes i Malmö 13 juni vann företaget även där kategorin Webb, Mjukvara och Media .

Men inte nog med det. Samtidigt utsågs Content Central och Joachim Ljungquist till Sveriges deltagare i globala tävlingen Creative Business Cup. Det innebär att Content Central nu går vidare till den globala tävling som äger rum i Köpenhamn i november.

Med i Sverigefinalen av Venture Cup fanns även Umeåföretagen Dicom Port och YourCupOfTea som dock denna gång inte nådde ända fram.