Designstudent från Umeå vinnare av 2014 IxDA Student Design Challenge

IxDA, Interaction Design Association, har tillsammans med Bill and Melinda Gates Foundation offentliggjort vinnaren av årets “student challenge”. Kevin Gaunt, student vid masterprogrammet i interaktionsdesign vid Designhögskolan, Umeå universitet, imponerade och tilldelades första pris. Priset delades ut vid Interaction 14 i Amsterdam, en årlig konferens för interaktionsdesigners.

Kevin Gaunt, masterstudent i interaktionsdesign, utmanades att fokusera på design av upplevelsen i samband med barns patientjournaler. Patientjournalerna är en viktig komponent i hälsoinformationssystem världen över och en central fråga för Bill and Melinda Gates Foundation, samarbetspartner till IxDA.

– IxDA Student Challenge är en stor möjlighet för vårt program och för våra studenter att få kontakt med ledande internationella företag och akademin inom det växande området interaktionsdesign. Jag är mycket glad över att Kevin vann årets “student challenge”, och jag är inte alls förvånad. Han är ett mycket bra exempel på vad studenter från Designhögskolan klarar av och jag ser fram emot att följa hans framtida karriär, säger Niklas Andersson, programansvarig för Designhögskolans masterprogram i interaktionsdesign.

Mer än sex miljoner barn under fem år dog världen över förra året. Mer än hälften av dessa dödsfall hade kunnat förhindras. Globala folkhälsoorganisationer skulle kunna rädda miljontals liv under de kommande åren genom att arbeta för att få familjers förtroende och nå ut med information om hälsovård och hygien. I dag är det en utmaning att nå de familjer där man ibland inte talar landets officiella språk eller där läskunnigheten är låg. Hur man når dessa familjer stod på agendan för årets studentutmaning.

Fokus på mun till mun-metoden

Konceptet som utvecklats av Kevin Gaunt går ut på att uppmuntra “mun till mun-utbyte” av hälsoinformation i en berättande form, likt fabler. Samtidigt som en person hör berättelsen får de en amulett med en sten från byn de kommer från, och uppmuntras att återberätta historien när någon frågar vad amuletten betyder.

– Jag känner mig oerhört ödmjuk över att ha fått möjlighet att delta i denna fantastiska designtävling och fått ta del av den gemenskap som IxDAstår för. Det har varit ett utmärkt tillfälle att visa vad vi lär oss på Designhögskolan på bara en termin. Och kanske viktigast av allt: Genom samarbetet med Gates Foundation känner jag att jag har lärt mig mycket om de större problemen i livet som många människor ställs inför varje dag, säger Kevin Gaunt.

IxDA driver den årliga “student challenge” och bjuder in de bästa interaktionsdesignstudenterna världen över att delta samtidigt som finalisterna ges möjlighet att visa sina färdigheter för potentiella arbetsgivare. Finalisterna valdes ut av en internationell pool av exceptionella studenter på kandidat- och masternivå och bjöds in till Amsterdam, där de deltog i en tre-dagars utmaning på IJsfontein Interactive Media.

Niklas Andersson
programansvarig vid masterprogrammet i interaktionsdesign
Designhögskolan
mejl