Dohi Sweden öppnar kontor i Sundsvall

Digitala innovationsbyrån Dohi Sweden, med verksamhet i Umeå, Stockholm och Växjö öppnar kontor i Sundsvall tillsammans med ett team lett av Björn Lidenmark.

Sundsvalls första digitala innovationsbyrå ska vara igång redan i mitten av augusti.

– Min vision är att Dohi Sweden ska agera katalysator för innovation och addera en stark entreprenörsanda. Det känns fantastiskt spännande för mig att få ta Dohi Swedens koncept och forma det för att passa strukturerna och kulturen i vår region, säger kontorschefen Björn Lidenmark.

Etableringen länkar samman norra Sveriges två största städer, två regioner som kompletterar varandra ypperligt – utbildnings- och nätverksstaden Umeå och Sundsvall med en omfattande it-marknad med över 5 000 verksamma i skrået.

Enorm potential

Teamet i Sundsvall kommer att ledas av Björn Lidenmark, senast från Sogeti där han verkat som strateg, projektledare och teamchef, med ansvar för Online och digitala kanaler.

– Jag har arbetat med it i snart 20 år i Sundsvall och potentialen är fortsatt enorm. Jag tror att regionen nu är mogen för ett stort kliv och att verkligen våga ta plats på marknaden. Jag tror på strategiska samarbeten med fokus på stora resultat och långsiktiga mål. Jag tror också att ett företag som Dohi Sweden med ett modernt angreppssätt kan göra skillnad och jag vet att det finns många fler som gärna vill göra det tillsammans med oss, för att vi också i framtiden ska kunna vara en av Sveriges starkaste it-städer.

Framtidens digitala lösningar

Dohi Sweden arbetar med nästa framtids digitala lösningar, som strategisk partner i kundernas digitaliseringsprocesser och har även ett antal egna produkter på marknaden. Bolaget har växt kraftigt sedan starten för fyra år sedan och är idag drygt 60 anställda. Bland kunderna märks bland andra Schibsted-koncernen med varumärken som Aftonbladet och Verdens Gang, Thoréngruppen, Svenska Kyrkan, SVT, Utbildningsradion och MittMedia.

– Vi ser kreativitet som det nya stålet. Innovationer kommer med all sannolikhet att bli framtidens viktigaste råvara och vi måste förädla den på bästa sätt, säger Emanuel Dohi, vd och grundare av Dohi Sweden.

Ta världen till norra Sverige

Expansion har hela tiden varit en viktig del av Dohi Swedens strategi.

– Vi har alltid jobbat för att ta världen till norra Sverige, och oss själva ut i den. För att lyckas måste vi fortsätta expandera, inte minst för att bli konkurrenskraftiga internationellt. Vi har utvärderat flera platser och Sundsvall känns som ett naturligt nästa steg i vår utveckling, säger Emanuel Dohi.

Det nya teamet i Sundsvall kommer att vara i full gång direkt efter sommaren och Emanuel och Björn är överens om att utvecklingsmöjligheterna är både stora och goda.

– Dohi Sweden är ständigt ute efter att attrahera talangfulla och engagerade medarbetare som vill förverkliga goda idéer. Personer som vill vara med och leda utvecklingen snarare än att bara följa den. Därför ser vi nu verkligen fram mot att få börja jobba med likasinnade i Sundsvall, avslutar Emanuel.