Fin utmärkelse delas ut i samband med Young Startup Day

Landshövdingen delar ut prestigefyllt pris till ungt Startup-företag. Pristagaren utses i samverkan mellan inkubatorerna BIC Factory och Uminova Innovation. Vem som vinner avslöjas den 18 september.

Priset ”Young Startup Award” delas för andra året i rad ut i samband med Young Startup Day, som i år arrangeras den 18 september på Vävenscenen. Med utmärkelsen vill inkubatorerna premiera en lovande startup. Priset kommer att delas ut av Västerbottens Landshövding, Magdalena Andersson, i samband med en VIP-lunch som arrangeras på residenset samma dag som Young Startup Day anordnas. Sponsor till priset är företaget Aptum som också premierar vinnaren med hela 10 000 kronor i prispengar.

Tidigare års vinnare

Förra årets vinnare blev den tidigare Umeåbon Tom Xiong, som numera driver startupbolaget ”Move Shanghai” i Kina.

-Det var en ära att få priset som har betytt mycket för mig, säger Tom Xiong. Det var i Umeå, på BIC Factory, som jag startade mitt första bolag. Trots att jag vid den tidpunkten inte hade vare sig en bra idé, kapital eller erfarenhet. Umeå har fostrat otroligt många duktiga entreprenörer och företag genom en konstant framåtanda. Att bli associerad med detta gjorde mig väldigt glad, säger Tom Xiong.

Viktigt med förebilder

Syftet med Young Startup Day är att inspirera till företagande och vänder sig till unga entreprenörer, men även till andra som vill inspireras, som funderar på att starta eget, eller vill lära sig mer om företagande.

-Att driva ett startup-bolag är en utmanande resa och det behövs både uppmuntran och goda förebilder längs vägen. Det är det vi vill åstadkomma med det här priset. Det ska bli jätteroligt att avslöja vinnaren, säger Maria Olofsson på Uminova Innovation, som också är konferencier på Young Startup Day den 18 september.

Läs mer om, eller anmäl dig till Young Startup Day, eller kontakta:

Kerstin Edvardsson
BIC Factory