Ida Backlund utsedd till Årets VD i Sverige

Umeåföretaget Rapunzel of Swedens VD Ida Backlund utsetts till Årets VD i Sverige, kategorin små företag. Utmärkelsen har instiftats av ledarskapssajten Motivation.se och utbildningsföretaget Executive People och delades i år ut för tredje året i rad.

Utmärkelsen syftar till att lyfta fram goda exempel och uppmärksamma vd:ar som driver sina organisationer och svenskt näringsliv framåt. Ida kunde inte själv närvara på plats, men hon uttrycker stor glädje efter beskedet.

– Jag blir väldigt rörd över utmärkelsen. Det betyder jättemycket för mig. Personalen här är verkligen de bästa och det är tack vare de som vi byggt detta fantastiska företag.

För att bli nominerad krävs att tre kriterier uppfylls. Att ha en förmåga att bygga en organisation och visa goda resultat för den. Att ha en förmåga att leda människor och att genom sitt ledarskap få människor att växa. Samt att företaget i någon form aktivt arbetar för ett ansvarstagande gentemot hur företaget påverkar samhället. Tre kriterier som Rapunzel of Sweden och Ida Backlund alltså uppfyllt.

– Jag vill hjälpa andra och se både människor och idéer utvecklas, det är min drivkraft, fortsätter Ida Backlund.

Hög nivå på årets vinnare

– Årets VD vinnare 2014 håller en mycket hög nivå och uppfyller väl kriterierna för utmärkelsen. Vinnarna har genom sitt ledarskap skapat ett stort engagemang bland medarbetarna och ökat företagets lönsamhet. Vinnarna tar ett aktivt ansvar för hur företaget påverkar samhället, ur såväl ekonomiskt, miljömässigt som socialt perspektiv. Vi hoppas att utmärkelsen Årets VD kommer att inspirera vinnarna själva såväl som andra vd:ar att driva sina företag och svenskt näringsliv framåt, säger Per Winblad, ordförande i juryn.