Living with Lag utnämnd till Sveriges tredje smartaste reklam

Umeå Energis film"Living with lag", som tidigare tagit hem silver i Clio Awards och europeiska Lovie Award, har nu belönats med ytterligare ett pris i Sveriges Annonsörers prestigefyllda reklamtävling 100-wattaren som avgjordes i onsdags kväll.

– Det är otroligt roligt att våra marknadsföringsinsatser uppmärksammas och belönas. Vi har under en längre tid jobbat hårt med varumärkesmätningar och satsar hårt på att ta fram kundfokuserade strategiska koncept, säger Agneta Filén marknadschef på Umeå Energi. Vi har långt ifrån samma reklambudget som de stora drakarna så att uppmärksammas i de här sammanhangen är ett mycket bra betyg.

"Living with Lag" var nominerad i två kategorier, Konsument och Smart och belöndes med tredje priset 50W i den senare.

Juryns motivering

"Bara ett litet smart lag kan slåss mot de stora och vinna hela världen. Dessutom lyckas man också stärka banden, och sälja vad som blivit till en livsnödvändighet, till hemorten. På ett kreativt och roligt sätt gör man meta i det analoga och skapar något hett i det digitala. Det man ser tror man på, utan fördröjning.”

Lovie Awards är den europeiska motsvarigheten till amerikanska Webby Wards och uppmärksammar människor, filmer och företeelser på internet. "Living with lag" tog där hem ett silver i kategorin Online Advertising/Viral Advertising.

Living with lag producerades av reklambyrån ANR.BBDO Stockholm och produktionsbolaget Stopp Family i samarbete med Hard Hat på uppdrag av Umeå Energi.