Norra lanserar ”Skog till Salu” på nätet

Norra Skogsägarna, med huvudkontor i Umeå, lägger in ytterligare en växel i arbetet med att uppfinna framtiden. Tillsammans med TOP Skogliga Beräkningssystem AB lanseras skogtillsalu.se, en unik webbplats där Sveriges hela utbud av skogsfastigheter är samlat.

Nu blir det lättare att hålla koll på vilka skogsfastigheter som är ute till försäljning. På den nya webbplatsen ”Skog till Salu” publiceras det totala utbudet av skogsfastigheter från norr till söder oberoende av mäklare. Sajten har byggts upp under det senaste året och har utvecklats av företaget TOP Skogliga Beräkningssystem AB i samarbete med Norra och Teknikhuset AB i Umeå.

Liknar Hemnet

Likt fastighetssajten Hemnet har objekten på ”Skog till Salu” en översiktsbeskrivning samt en länk till respektive mäklarbyrås webbplats. Man kan också söka länsvis efter passande fastigheter. På sajten kan besökaren också ta hjälp av kartor och statistik när intressanta objekt ska ställas mot varandra. Genom att använda verktyget ”Prisindex Skog & Mark” ser spekulanterna dessutom fastighetsprisernas procentuella förändring på församlings- och regionnivå.

– Förhoppningen är att webbplatsen både ska underlätta för köpare och fungera som ett stöd för landets mäklare. Vi vill helt enkelt skapa ett större intresse för skog och mark genom att förbättra tillgängligheten, säger Norras vd Pär Lärkeryd, och fortsätter:

– Tjänsten innebär inte att vi konkurrerar med mäklarfirmorna, utan vi blir en ny marknadsföringskanal. Som skogsägarförening ska vi inte mäkla fastigheter utan vårt intresse ligger främst i att värdet på skogsfastigheter fortsätter att utvecklas. De som kommer att styra den fortsatta värdeutvecklingen är de som köper och brukar skogsfastigheter, inte de som säljer. Därför är webbplatsen först och främst riktad till köpare.

Pär Lärkeryd
vd